پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
دیوار کوتاه یک وزارتخانه...

وزیر ورزش در تحریم و تهدید!

هرگز کسی تصور نمی‌کرد که سیدحمید سجادی قهرمان اخلاق مدار دو استقامت آسیا در این یکی دو سال دو کارت زرد و یک کارت قرمز دریافت کند.

او در دوران ورزشکاری‌اش همواره مورد احترام داوران بود و هیچوقت کاری نکرد که اخطار، کارت زرد یا قرمز او را از پیست دوومیدانی اخراج نماید. وزارت ورزش از پرونده هسته‌ای ایران بیشتر در معرض کنترل و بازرسی است.

نمایندگان مجلس، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و چندین نهاد نظارتی و بازرسی دیگر، دائما در خیابان سئول هستند و هرگز ورزش روز آرامی را سپری نمی‌کند. مجلس در رابطه با ورزش در ادوار مختلف فراتر از حقوق و اختیارات قانونی، “نظارت” را با “دخالت” درآمیخته و هرگاه “غروب‌ها” به خیابان سئول سری بزنید ده‌ها نماینده مجلس در صف حضور در دفتر وزیر ورزش‌اند در حالی که وزارتخانه‌های “صمت”، “بهداشت” و “اقتصاد” که با زندگی مردم در ارتباط هستند همیشه در آرامش به سر می‌برند.

دیوار هیچ وزارتخانه‌ای کوتاه‌تر از دیوار وزارت ورزش نیست و اگر دونده‌های ما با پرش ارتفاع خود را از مانع عبور می‌دادند نمایندگان و دستگاه‌های نظارتی بدون زحمت خود را به کاخ شیشه‌ای ورزش می‌رسانند تا هریک به نوبه خود سنگی بزنند دیوار ورزش را اگر تا دیروز نماینده اصلاح طلب رشت به دلیل اینکه خواسته‌های غیرقانونی‌اش از طرف وزیر اجابت نشده بود، تهدید می‌کرد که با لباس کاراته به جنگ تن به تن با سلطانی‌فر می‌رود، این روز ‌ها هنوز سجادی از رگبار هجوم‌های “فروردین” خلاص نشده بود که “راستینه” همکاران خود را تشویق و تحریک کرد که به وزیر ورزش “کارت زرد” نشان دهنده اند کی بعد دکتر فروردین دانش‌آموخته ورزش و تربیت‌بدنی دریافت که اداره وزارت ورزش کار سهلی نیست و با بودجه اندک، ورزش در مظلومیت مطلق قرار دارد، او ترمز تهدید وزارت ورزش را کشید و البته بعد‌ها با درک مشکلات ورزش کارت زردش را در جیب گذاشت.

بعد از اولین اخطار، دومین کارت زرد وزیر ورزش با تهدیدات توام با چاشنی الفاظ غیراخلاقی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس رقم خورد و وزیر دو کارت از نمایندگان مجلس دریافت کرد.

کارت زردی که می‌توانست برعکس داده شود و به نمایندگانی اخطار داد که به جای استفاده از حق قانونی نظارت بی اندازه در کار ورزش دخالت و بعضا سنگ‌اندازی می‌کنند. هنوز از زمان دو اخطاره شدن وزیر از مجلس نگذشته بود که اتحادیه اروپا یک کارت قرمز به سیدحمید سجادی داد تا کلکسیون‌ کارت‌های رنگی وزیر ورزش تکمیل شود. حالا سجادی هم از سوی بخشی از نمایندگان مجلس کارت زرد تهدید گرفته و هم دشمنان ایران به او کارت قرمز تحریم داده‌اند.

ادامه کار سجادی و همکارانش در وزارت ورزش در بیرون از مرزها بسیار سخت شده است و برخی از نمایندگان در داخل کشور هم دست از سر او و وزارت ورزش بر نمی‌دارند. حمید سجادی که از سوی اتحادیه اروپا کارت قرمز دریافت نمود، حداقل توقع او این بود که از سوی دوستان در داخل شاهد گل ‌به ‌خودی نباشد.

در دوره‌ای که بدخواهان خارجی با تحریک نهادهای بین‌المللی به دنبال تعلیق ورزش ایران هستند و قدم اول را با تحریم وزیر ورزش و جوانان برداشته اند، آنچه که از دولت، مجلس، فدراسیون‌ها و جامعه ورزش انتظار می‌رود، حمایت قاطع و پشتیبانی از قهرمان دیروز و وزیر امروز برای دفاع از حقانیت ورزش در جامعه بین‌الملل است. وضعیت به گونه‌ای است که برخلاف شعارها و آرمان‌های نهادهای بین‌المللی در خصوص ورزش عاری از سیاست، تصمیمات و اقدامات تبعیض‌آمیز در موضوعات مشابه اتخاذ می‌شود و تحریم سیدحمید سجادی نمونه‌ی بارزی از ظلم و سیاسی‌کاری است. البته بر همگان روشن است که تحریم وزیر ورزش و جوانان بخشی از یک پروژه‌ی بین‌المللی پیچیده و چندبعدی علیه ایران است و در این بین اتحاد و پشتیبانی از سجادی می‌تواند پاسخ محکمی به توطئه چینان باشد چرا که قطعا کمیته بین‌المللی المپیک و سایر نهاد های بین‌المللی ورزش دنیا با مشاهده پشتیبانی ورزش ایران از نفر نخست ورزش کشور، وقعی به چنین تصمیمات مغرضانه نها‌دهای سیاسی نمی‌نهند.

البته اگر واقع‌بینانه بخواهیم کارنامه وزیر ورزش را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، قطعا وزیر از طرف جامعه ورزش با این پرسش رو به روست که چرا در ابتدای دوره، معاونین امور پارلمانی، جوانان، فرهنگی و ورزش همگانی و معاون ورزش قهرمانی را درست انتخاب نکرده است او در این مورد قطعا باید تجدید نظر نماید.

چرا که معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های پیشین، ضعف شدیدی در تعامل با نمایندگان مجلس داشت و در انتخاب مدیران برخی استان‌ها بسیار بد عمل کرد و زمینه ایجاد چالش و نارضایتی در مجلس و استان‌ها را فراهم کرد، آه و ناله کارشناسان وزارت ورزش درآمد تا حسرت ترقی و پیشرفت در سازمان خود را به دل داشته باشند.

بنیامین شکوه‌فر و چند معاون دیگر با رانت و فشار وارد وزارت ورزش شدند و با چالش‌هایی که ایجاد کردند شیرینی حضور یک وزیر تحصیلکرده و قهرمان ورزشی را با سختی مواجه کردند. چند تن از معاونین چنان بلایی بر سر وزیر و وزارت ورزش آورده اند که سال های طولانی ورزش در آسیب و ضربه غوطه‌ور خواهد بود. معاون همگانی چندین ماه است که ورزش همگانی کشور را با رکود و‌ انفعال شدیدی مواجه کرده است و معاون قهرمانی نیز شمشیر را از رو برای فدراسیون‌ها کشیده است.

متاسفانه شاهد ایجاد چالش‌های مستمر معاون ورزش قهرمانی با فدراسیون‌ها هستیم. یک روز فدراسیون کشتی، یک روز فدراسیون تکواندو، یک روز فدراسیون بدنسازی و … جور همه این چالش‌ها را شخص وزیر با سعه‌ی صدر و اخلاق نیکو بر دوش می‌کشد و رفع و رجوع می‌کند. حالا اما زمان مناسبی است، همانطور که نتایج تغییر در معاونت پارلمانی ملموس، مفید و موثر بود و سبب تلطیف اوضاع و کاهش حساسیت‌ها شد و یا انتخاب درست در معاونت زنان کارگشا و زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت بود، وزیر ورزش برای اینکه گچ‌بری‌های وزارت ورزش بیش از پیش ترک برندارند و فرو نریزند فقط یک راه دارد و آن اینکه در آستانه سال نو و بهار طبیعت یک خانه تکانی اساسی در وزارت ورزش انجام دهد و در عید نوروز ردای نو بر تن کارشناسان خبره، مجرب و شایسته وزارت ورزش نماید و معاونت‌های ورزش قهرمانی، ورزش همگانی و امور جوانان را از میان مدیران توانمند و کاربلد وزارت ورزش انتخاب نماید تا جبران مافات شود و این سازمان مهم متولی ورزش و امور جوانان در مسیر درست و تخصصی پیش رود.

سجادی این‌روزها با زانوهای آسیب‌دیده که یادگار دوران قهرمانی او بر بام آسیاست، اگر فرصت و فراغتی پیش‌ آید در جاده تندرستی مجموعه انقلاب پیاده روی کند قطعا با خود این جمله را زمزمه می کند که: من از بیگانگان دیگر ننالم که با من هرچه کرد آن آشنا کرد.

نویسنده: دکتر علی افتخاری - کارشناس ورزش و تربیت بدنی

نویسنده: علی افتخاری؛ کارشناس ورزش