چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
اختصاصی البرز وزرشی

گاتسالوف: کشتی دنیا با حضور ایران آمریکا و روسیه اعتبار پیدا می کند

سرمربی تیم ملی کشتی روسیه در گفت و گو با البرز ورزشی مطرح کرد گاتسالوف: کشتی دنیا با حضور تیم های سه کشور روسیه، ایران و آمریکا اعتبار پیدا می کند.

حاجی مراد گاتسالوف دارنده ۸ مدال ارزشمند جهان و المپیک که اخیرا جایگزین جامبولات تدیف سرمربی نام آشنای کشتی روسیه شده در اولین سفر برون مرزی خود جهت شرکت در جام باشگاه های جهان به ایران انجام داده است.

فرصتی دست داد تا طی یک مصاحبه اختصاصی دیدگاه های او را در مورد کشتی ایران جویا شویم که متن زیر حاصل این گفت و گوست.

ابتدا از گاتسالوف در رابطه با عدم حضور تیم های ملی کشتی روسیه در مسابقات جهانی 2022 صربستان پرسیدم وی در این رابطه اظهار داشت: واقعیت این است که ما از این بابت خیلی ناراحت شدیم اما امیدواریم با تلاش و رایزنی وزارت ورزش و فدراسیون کشتی کشورمان در حال با ننادلالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی است بتوانیم در مسابقات جهانی سال 2023 حضور پیدا کنیم چرا که کشتی دنیا با حضور تیم های ایران، آمریکا ، و روسیه اعتبار پیدا می کند و اگر هر کدام از این تیم ها در صحنه نباشند در درجه اول زیان آن به اصل کشتی وارد می شود.

از سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه در ارتباط با حضور در جام باشگاه های جهان با تیم پادوبنی روسیه و شانس موفقیت این تیم در مسابقات سوال کردم که پاسخ داد: با توجه به حضور تیم قدرتمند بانک شهر از کشور شما که از چند ملی پوش شاخص ایران و دو کشتی گیر روس استفاده کرده شانس آنها برای رسیدن به عنوان قهرمانی در برابر تیم ما بیشتر است با این وجود تیم ما هم چند مهره خوب دارد حال باید ببینیم بر روی تشک کشتی چه نتیجه ای رقم خواهد خورد؟ در هر صورت هدف برگزاری مسابقه در سطح بالا بین دو تیم و جلب رضایت تماشاگران است. شما را از اولین سالی که موفق شدی مدال طلای جهان را بگیرید می شناسم در ادامه راه و با وجود کسب ۸ مدال جهان و المپیک تغییر خاصی نکرده اید.

هر مدالی که من می گرفتم و پس از آنکه آن را داخل ویترین خانه ام می گذاشتم به فکر مسابقه بعدی و موفقیت در آینده می اندیشیدم. هر گاه چنین افکاری داشته باشید مغرور نخواهید شد. در واقع همانی می شوید که روز اول بودید این اخلاق در اکثر قهرمانان برزگ روسیه وجود دارد. نمی دانم قهرمانان کشتی شما هم اینگونه فکر می کنند یا با کسب یک یا دو تا مدال خودشان را فراموش می کنند.؟

در دیداری که وزیر ورزش روسیه از ایران داشته اعلام کرده که خوهان اردو های مشترک بین تمامی رده های تیم های ملی ایران و روسیه بوده است. همینطور است‌. من هم از این تصمیم خوشحال شدم چرا که در همین رابطه آقای مهندس مهدی یوسفی فر سر پرست هیات کشتی استان البرز و پهلوان خوش اخلاق و دوست خوب من آقای علیرضا رضایی نایب قهرمان المپیک ۲۰۰۴ در مقام سر مربی استان البرز هم قبول کرده نهایتا از من در خواست کردند تا یک تفاهم نامه باهم امضا کنیم مبنی بر اینکه در تمامی رده های سنی اردو های مشترک با هم برگزار کنیم من هم با کمال میل از این پیشنهاد استقبال کردمو این تفاهم نامه بین ما به امضا رسید.
سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه در ادامه افزود: اگر این دو تفاهم نامه اجرایی شود به نفع هردو کشور است به ویژه کشتی ایران که از سوی اسپانسر ها و برند های معتبری حمایت می شود.

در همین راستا جا دارد به یک نمونه اشاره کنم که بطور نمونه باید عرض کنم وقتی تیم ما که آمد ایران ما را از فرودگاه بردند خوابگاه سالن هفتم تیر، متوجه شدم کشتی گیران تیم من زیاد راضی نبودند آنجا باشند تا اینکه نماینده آقای یوسفی فر که مترجم تیم ما هم است دلیل ناراحتی مرا پرسید پاسخ دادم بچه های تیم روسیه دوست ندارند در کنار دیگر تیم های شرکت کننده باشند می خواهم آنها را به هتل ببرم چرا که رضایت آنها برای من که به تازگی سر مربی تیم ملی شدم اهمیت دارد.

این درخواست من را مترجم به مهندس یوسفی انتقاد داد. وایشان هم بلافاصله دستور داد تا را به هتل فردوسی ببرند هتل ۸ تا اتاق برای ما گرفتند و جالب اینکه اجازه ندادند هزینه هتل را  خودمان پرداخت کنیم. خوب باید قبول کنیم در کشور ما از این عاشقان کشتی وجود ندارد. که برای اعتلای کشتی و سر بلندی کشورش برای تیم دیگری هزینه کند. 

مدیران ورزش ایران باید قدر این افراد را بدانند. گاتسالوف در پایان تاکید کرد: از این بابت خیلی خوشحال هستم که در اولین سفر ورزشی خودم به عنوان سر مربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه به ایران آمدم  من ایران را خیلی دوست دارم چون سال های گذشته در لیگ کشتی ایران حضور داشتم و عاشق تماشاگران ایرانی هستم.

آنها به من خیلی لطف دارند باور کنید تو صفحه های مجازی اکثر دوستان من ایرانی هستند وی در ارتباط با برنامه آینده خود و تیم روسیه تصریح کرد بعد از پایان مسابقات جام باشگاههای جهان نیمه شب به سمت روسیه پرواز خواهیم کرد. قرار است در شهر سوچی روسیه یک اردوی ۱۰ روزه آنجا داشته باشیم.

وی همچنین در ارتباط با نظر تدیوف سرمربی پیشین تیم روسیه گفت: متاسفانه این کار را نکرد او خیلی خودخواه هست در هر حال فعلا من سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه هستم و بدون توجه هر مسئله ای باید به فکر موفقیت تیم کشورم باشم.

امضای تفاهم نامه برگزاری اردوهای مشترک بین تیم های کشتی استان البرز و روسیه حضور حاجی مراد گاتسالوف سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان روسیه در ایران با تیم پادوبنی روسیه در جام باشگاه های جهان فرصتی بود تا دو تفاهم نامه جهت برگزاری اردوی مشترک بین تیم های ملی ایران و استان البرز با کشتی روسیه منعقد شود.

اولین تفاهم نامه برگزاری اردوی مشترک ببن تیم های ملی تمام رده های دو تیم ملی ایران و روسیه است و دومین تفاهم نامه بین روس ها و تیم های کشتی استان البرز بود. در همین رابطه علیرضا رضایی سرمربی تیم کشتی استان البرز و حاجی مراد گاتسالوف سرمربی تیم ملی کشتی روسیه با امضای تفاهم نامه مذکور موافقت خود را با برگزاری اردوهای مشترک اعلام کردند.

لازم به ذکر است که رضایی مدتی است از سوی مهدی یوسفی رییس هیات کشتی استان البرز به عنوان سرمربی تیم کشتی آزاد انتخاب شده و این قهرمان اسبق تیم ملی که مدال های ارزشمند جهان و المپیک را رر کارنامه افتخارات خود دارد تلاش می کند تیم استان البرز را به روزهای اوج بازگرداند.

گفت و گو: احمد دباغ