پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
نگاه کارشناس

عامل: ناکامی گرایی دو دلیل داشت

مسابقات مصر دومین دوره رقابت های رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی بود که در اسکندریه برگزار شد و تیم ایران با سه کشتی گیر راهی شاخ آفریقا شده بود که دلخانی و ساروی طلایی شدند.

اما محمدرضا گرایی برای کسب مدال برنز به روی تشک نرفت این اتفاق با تعجب دوستداران ورزش همراه شد هادی عامل کارشناس و گزارشگر سرشناس تلویزیون در اینباره به البرز ورزشی گفت: ناکامی گرایی دو دلیل عمده داشت نخست اینکه وی سه چهار روز پیش از اعزام به مصر از ناحیه قرنیه چشم دچار آسیب شد.

ناخن یکی از حریفان به چشم گرایی صدمه زد به همین دلیل در مصر هم کشتی گرفتن یا نگرفتن وی 50 – 50 بود. از سویی دیگر گرایی برای اینکه وزن کم نکند ترجیح داد که در یک وزن بالاتر بخت آزمایی کند اما بعد از دو پیروزی 8 بر صفر مقابل کشتی گیر گرجستان باخت.

سوای هر نوع تفکری باید به این نکته اشاره کنم که باختن در تورنمنت ها می تواند پلی پیروزی ها برای آینده باشد اگر از شکست هراس نداشته باشیم ورزشکاران ما می توانند با کمک مربیان ما و آنالیز مسابقات برگزار شده نقاط ضعف خود را برطرف سازند به طور مثال اگر گرایی در اجرای فن کمر دچار اشتباه شده آن را مورد تصحیح قرار دهند.

عامل اضافه کرد: اینگونه تجربیات سبب می شود که در مسابقات سطوح بالاتر دچار اشتباه نشود چرا که در بازی های المپیک و قهرمانی های جهان حق اشتباه نداریم. از سویی دیگر پشت سرگذاشتن سه یا چهار ماه تمرینات اردویی که حتما در تورنمنتی کشتی گیران را مورد آزمایش و ارزیابی قرار دهند تا قهرمانان ما با سبک های مختلف آشنا شده و حریفان خود را مورد بررسی قرار دهند.

کارشناس کشتی افزود: متاسفانه کمبود بودجه مشکلاتی را سر راه اعزام کشتی گیران با فدراسیون کشتی قرار داده است. تیم های قزاقستان و گرجستان با 15 کشتی گیر راهی مصر شدند ولی ما فقط سه اعزامی داشتیم. اگر پول بود می توانستیم چند کشتی گیر جوان را هم به اسکندریه بفرستیم تا مورد محک قرار گیرند. در تورنمنت کروواسی 18 کشتی گیر داشتیم که اقدامی ارزشمند بود، تورنمنت ها در واقع تکمیل کننده اردوهایی است که در داخل کشور برپا می کنیم.

گفت و گو: عباس اسماعیلی