پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
تاملی بر یک طرح نخ نما شده؛

فدراسیون اعتقادی به مربی ایرانی ندارد!!

فضاسازی غیر متعارف و درخواست از چند مربی ایرانی برای ارائه برنامه در یک طرح نخ نما شده را عجیب می دانیم و اعتقاد داریم  فدراسیون اساسا اعتقادی به مربیان وطنی ندارد و در پشت صحنه در پی مربی خارجی است!

ماه های متمادی است فدراسیون بر طبل استفاده از مربی ایرانی در تیم ملی می کوبد، اما در خفا درصدد جلب رضایت مربی خارجی است.

وقت زیادی نابازی‌های فیفا دی باقی نیست و مسئولان ذی ربط در فدراسیون هر روز وعده آینده را به مردم می دهند. هفته گذشته لیستی از مربیان ایرانی برای تصدی پست خطیر هدایت تیم ملی ردیف شد. ابتدا از قلعه نوعی و نکونام صحبت بود، اما در ادامه اسامی افراد دیگری از جمله فرهاد مجیدی، تارتار، حمید مطهری، حسین فرکی و ساکت الهامی مطرح و از آنها خواسته شد برنامه پیشنهادی خود را به فدراسیون ارائه دهند.

درباره اعلام اسامی مطرح شده هم انتقاداتی جدی وجود دارد. برخی از این نفرات حتی در سطوح جوانان و امید هم مسئولیتی و سوابقی ندارند. تعداد دیگری هم با باشگاه ها قرار داد دارند و اعلام اسامی آنها قطعا تمرکز مربیان را به هم می زند و باشگاه ها را با مشکلاتی جدی رو به رو می کند.

شاهد این قضیه فراز و نشیب تیم فولاد در عرصه لیگ پس از مطرح شدن اسم نکونام برای تصدی مربیگری تیم ملی بود که معادلات را به هم زد. در این قضیه هم فولاد ضربه دید و هم نکونام جایگاه رفیع و مثبت خود را از دست داد. بنابراین وقتی عزم و اراده ای برای استفاده از مربی ایرانی وجود ندارد، به چه دلیل فدراسیون این موضوع را مطرح و باعث مناقشه و مجادله در جامعه می شود؟

از ماه های گذشته و در جلسات حضوری با همکاران رسانه همواره به این نکته تاکید داشتیم که فدراسیون با اعلام مربیان ایرانی در پی خرید زمان است. در واقع سرگرم کردن مردم و علاقمندان فوتبال و اهالی رسانه به مباحث مهم حضور مربی ایرانی در تیم‌ملی را طیفی از مسئولان فدراسیون ارائه دادند، تا واکنش و بازخورد کارشناسان و اهالی رسانه را ببینند.

فدراسیون به خوبی می دانست، طرح این موضوع چالشی جدی در فضای فوتبالی ایجاد خواهد کرد و کارشناسان و اهالی رسانه هریک نقطه نظرات مخالف و موافق را ارائه خواهند داد. به‌عبارت صریح تر واکنش کارشناسان و رسانه‌ها و تایید و تکذیب هر یک از مربیان ایرانی، فضا و شرایط را برای حرکت در مسیر انتخاب مربی خارجی هموار خواهد کرد.

به هر حال به نظر می رسد، فدراسیون مجاب شده که جامعه هم در مقطع کنونی با حضور مربی خارجی موافق و همراه است. مهدی تاج هم با رایزنی با مسئولان دولتی و وزارت ورزش در صدد جلب رضایت آنها است تا شرایط را برای عقد قرار داد با یک مربی خارجی فراهم کند.

معلوم نیست در این مقطع زمانی نمایندگان دولت و ‌مجلس و وزارت ورزش چه نظری دارند؟ اگر آنها با حضور مربی خارجی موافق نباشند، شرایط سخت تر خواهد شد و مناقشه جدیدی ایجاد می شود.

در هر حال زمان به سرعت در حال سپری شدن است و در روز های پایانی سال تکلیف تیم ملی و برنامه های آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. امیدواریم طی چند روز آینده این موضوع ختم به خیر شود و تیم ملی با شناسایی کادر فنی حرکت اساسی خود را شروع کند.

نویسنده: احمد میرزاییان