پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

تهران میزبان رقابت های بین المللی نوروزگاه

خبر خوبی است که سرانجام مسئولان ورزش کشور به فکر برگزاری جشنواره ورزش نوروز افتادند. چون واهمه داشتیم که نوروز هم مانند چوگان و... از خاستگاه اصلی خود یعنی ایران عزیز دور شود.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی؛ مریم کاظمی پور معاون وزیر ورزش با اشاره به ثبت شدن رویداد بین المللی نوروز در تقویم یونسکو گفت: رویداد نوروزگاه ثبت جهانی یونسکو شده و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری متولی این رویداد است. مراکزی در ایران رسالت فرهنگی در معرفی نوروز را برعهده دارند، ما هم سعی کردیم از ظرفیت‌های وزارت گردشگری استفاده کنیم تا آن را به دنیا معرفی کنیم.
وی ادامه داد: این رقابت‌ها در ۹ رشته کبدی، جودو، سوارکاری، دوومیدانی، وزنه برداری، کاراته، فوتسال، شمشیربازی و چوگان با حضور ۳۷۸ ورزشکار خارجی و ۱۹۲ ورزشکار ایرانی برگزار می‌شود. در تمام رشته‌ها از تیم‌های داوری بین‌المللی ایرانی استفاده می‌کنیم و البته از داوران بین‌المللی هم برای همکاری دعوت به عمل آوردیم که این دعوت هم پذیرفته شد.

وی همچنین در خصوص تغییر میزبانی مسابقات از کیش به تهران اظهار کرد: یکی از مناطق کاندیدا میزبانی کیش بود، ولی امکان‌سنجی این میزبانی با شرایط فصلی مسابقات مناسب نبود و ستاد تصمیم گرفت با توجه به شرایط تهران و مسائلی که در ترانسفر وجود داشت، مسابقات به میزبانی تهران باشد. همه کارها مدیریت شده و در حال اجرا است.

معاون وزیر همچنین درباره زمان برگزاری این مسابقات افزود: افتتاحیه جمعه ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر در تالار بسکتبال آزادی برگزار می‌شود و کشورهای روسیه، تایلند، بلاروس، فلسطین، کامرون، گرجستان، نپال، مصر، اندونزی، مالزی، تونس، لهستان، انگلستان، نروژ، ارمنستان، قزاقستان، عراق، افغانستان، پاکستان، ازبکستان و قرقیزستان در افتتاحیه حضور خواهند داشت.

وی در پایان درباره عدم حضور رشته‌های شطرنج و اسکی در این رقابتها تاکید کرد: یکی از دلایل فنی که برای ما لحاظ شده بود، بحث حضور کشورهایی بود که تراز فنی قابل دفاع داشته باشند، اما در شطرنج و اسکی تراز فنی پایین بود و ستاد به این نتیجه رسید که آورده فنی برای کشور نخواهد داشت.