پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
تکریم پیشکسوتان به جای خود اما؛

به موقع حرف زدن هم هنر می خواهد!

پیشکسوتان و موسپید کرده های فوتبال به ویژه قدیمی های پرسپولیس و استقلال قابل احترام هستند، اما این قشر معزز باید بدانند در چه مقاطعی باید سخن بگویند.

چه بگویند که به کار بیاید و در چه لحظاتی باید از تیمشان حمایت کنند! آنها که با قشری از نویسندگان رسانه آشنایی دارند بخوبی و آشکارا  می دانند که ما موسپید کرده های قلم و رسانه های ورزشی از جمله مدافعان جدی بازیکنان و مربیان نسل گذشته هستیم.

این رسالت ما است که از فوتبالیست های دهه های گذشته یاد کرده و تکریم آنها را به جوان‌ترها و همکاران جدید یاد آور شویم. اما یک نکته را نباید از یاد برد .اینکه بزرگترهای فوتبالی به ویژه بازیکنان و مربیان گذشته در تیم‌های پرسپولیس و استقلال و...  هم باید درست و بجا سخن بگویند.

صاحب این قلم به جهت سبقه طولانی در این عرصه برای تک تک قدیمی های فوتبال احترام خاصی قائل بوده و همواره خاطرات گذشته را قلمی کرده تا مخاطب جوان از آن الگو بگیرد.

در روزهای گذشته خیلی از طرفداران دو آتشه پرسپولیس به اظهارات رحیم یوسفی و بهروز سلطانی ایراد گرفتند. محمد نوری و مهدی فنونی زاده هم  دو استقلالی قابل احترام هستند.

این دو گاهی نظراتی دارند که بجای آنکه به کار استقلال بیاید برای تیم محبوبشان ایجاد مشکل می کند و فضای داوری و برنامه ریزی سازمان لیگ را به هم‌می ریزد. شخصا در نقدهای تخصصی و کارشناسی اظهارات پیروز قربانی و محسن خلیلی را می پسندم که فارغ از تمایلات رنگی و جناحی  نظرات خود را ارائه می دهند.

رحیم یوسفی که چند روز پیش در باره وحید امیری نکاتی را یاد آور شد، با واکنش اغلب کارشناسان مواجه شد.

امیری اگر چه در  ۳۵ سالگی است،‌ اما در مقطع فعلی عصای دست مربیان است و در زمره آماده ترین و زبده ترین‌نفرات فوتبال ما به حساب می آید. او زندگی سالمی دارد و مباحث تمرین، استراحت و تغذیه و وظایف او در زمین الگوی همگان است. او در  دیدار حذفی درخشش خارق العاده ای داشت و به گفته کارشناسان مهمترین عنصر پرسپولیس برای برد مقابل سپاهان در اصفهان بود.

آمار دوندگی او  از اغلب جوان‌ترها بالاتر است و تعجب مربی خارجی پرسپولیس هم بابت این اظهار نظرها است.

اما موضوع مهمتر اینکه پرسپولیس و استقلال و سپاهان در کورس  قهرمانی و رقابت شانه به شانه هستند.

پیشکسوتان این تیم‌ها و باشگاههای دیگر در این‌مقطع حساس نباید برای تیمشان غائله و حاشیه درست کنند.

در این ‌مقاطع حمایت و پیشتیبانی نیاز باشگاه‌ها است.

 حضور این نفرات در تمرینات روزانه و حمایت از کادر فنی باعث دلگرمی و انگیزه بیشتر نفرات می شود.

به قول یکی از همکاران، فوتبال ما جنجال ، مرافعه و دعوا کم ندارد که حالا قدیمی های باشگاه ها هم مناقشه جدیدی ایجاد کنند و معادلات را به هم بریزند.

به هر حال انتظار جامعه فوتبال از افراد شاخص و بزرگترها این است که در بزنگاه ها، سخن درست بگویند تا مورد پذیرش مخاطب قرار بگیرد، نه آنکه با یک‌ مصاحبه جنجال به پا شود و تمرکز مربی و بازیکن به هم بریزد.

نویسنده: احمد میرزاییان