پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

کاری تحسین برانگیز در فدراسیون والیبال

مسابقات قهرمانی پسران زیر 16 سال آسیا از تاریخ 31 تیر ماه در ازبکستان آغاز می‌شود و تا هفتم مرداد ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی: اگر بخواهیم یک کار ماندگار در سال رو به پایان را از سوی فدراسیون والیبال بولد کنیم تشکیل تیم دوم در رده سنی نوجوانان که سال ها و بار ها در نشست های با رئیس فدراسیون بر لزوم آن تاکید ورزیده بودیم و اعتقاد داشتیم و داریم که تشکیل دو یا سه تیم در بخش نوجوانان می تواند تضمین کننده والیبال ملی ایران باشد.

نخستین اردوی آماده‌سازی این تیم از 20 اسفند کار خود را آغاز کرده و به مدت یک هفته ادامه می‌یابد.

آرش صادقیانی در خصوص برگزاری این اردو اظهار کرد: دو ماه است که کار را شروع کردیم و پس از صحت سنجی هیات‌های استانی، دوازده اردوی استعدادیابی در شهرها و استان‌های مختلف داشتیم و بازیکنان استان‌های همجوار تهران را هم در شهر تهران و البرز ارزیابی کردیم.

وی ادامه داد: از 1100 نفری که در سطح کشور مورد استعدادیابی قرار گرفتند، 160 نفر به اردوی گزینشی دعوت شدند. این بازیکنان در قالب تمرینات مختلف و بازی بیشتر بررسی شدند و در نهایت با 35 بازیکن برگزیده نخستین اردوی آماده‌سازی را آغاز کردیم.

صادقیانی با اشاره به وضعیت جسمانی و آمادگی بازیکنان انتخاب شده، گفت: با توجه به این که به واسطه کرونا در سه سال اخیر اکثر سالن ها تعطیل بوده و بازیکنان کمتر در شرایط تمرینی قرار داشتند به لحاظ والیبالی اندکی از ایده آل مدنظر کادر فنی فاصله دارند و نیازمند تمریناتی سخت و فشرده هستند تا این عقب افتادگی را برای مسابقات جبران کنند.

وی با اشاره به زمان اندک باقی مانده تا شروع مسابقات قهرمانی زیر 16 سال پسر آسیا اظهار کرد: تنها چهار ماه فرصت داریم. حریفان ایران به ویژه در شرق آسیا مانند ژاپن، چین و کره‌جنوبی ورزش والیبال را از سنین خیلی پایین آغاز می‌کنند و این موضوع کار تیم ایران را سخت‌تر می‌کند.

سرمربی تیم ملی زیر 16 سال افزود: 12 بازیکن به مسابقات قهرمانی پسران زیر 16 سال آسیا اعزام می‌شوند و اردوها و بازی‌های تدارکاتی تیم مشخص است. با توجه به این که مسابقات زیر 16 برای اولین بار برگزار می‌شود قطعا چالش‌هایی دارد که در طول مسیر با آن مواجه خواهیم شد و تلاشمان این است که خیلی آسیب نبینیم. این سنین شرایط روحی و روانی خاص خود را دارند و باید به این نکات توجه ویژه داشته باشیم که با کمترین آسیب راهی مسابقات شویم. هدف کمک به آینده والیبال، معرفی بازیکنان شاخص به تیم ملی بزرگسالان و کسب عنوان درخور کشورمان است.

وی ضمن تشکر از مربیان سطح کشور گفت: از همه همکارانم که برای پیشرفت والیبال در سطح پایه تلاش می‌کنند، تشکر می کنم. این مربیان سرمایه کشور هستند و بازیکنان را به سطح خوبی رسانده و تحویل تیم ملی می‌دهند امیدوارم ما هم با ارتقای این بازیکنان، آن‌ها را برای حضور در تیم ملی بزرگسالان آماده کنیم.

صادقیانی با تاکید بر این که استعدادهای بسیار خوبی را در سطح کشور شناسایی کرده‌اند، تصریح کرد: برخی از این استعدادها والیبال را به تازگی شروع کردند و کمتر از یکسال است که این ورزش را دنبال می‌کنند در حالی که شرایط جسمی و قد خوبی دارند. در جلسه‌ای که با رئیس فدراسیون داشتیم مقرر شد 50 نفر از این بازیکنان مستعد را زیر نظر داشته باشیم به نحوی که یک گروه متمرکز (گروه A) در فدراسیون تمرین کنند و گروه دیگر (گروه B) به صورت ادواری دو تا سه روز در ماه در اردو حضور داشته و تمرین و برنامه غذایی دریافت کنند. این بازیکنان در شهرهای خود به تمرین ادامه می‌دهند و هر ماه از سوی کادر فنی تیم ملی زیر 16 سال مورد بررسی قرار می‌گیرند. به نظرم اتفاق خوبی در آینده رخ خواهد داد از این جهت که 50 بازیکن را تحت نظر داریم تا بتوانیم نسل جدیدی را برای والیبال کشور پرورش دهیم که در آینده به ورزش این کشور کمک کنند.

وی ادامه داد: هر کدام از بازیکنان که بتواند خود را از نظر توان بدنی و مهارت به گروه A برساند به گروه اصلی راه یافته و از بازیکنان گروه A یک نفر راهی گروه B خواهد شد. رقابت میان بازیکنان ادامه خواهد یافت و به این شکل فرصت بیشتری به بازیکنانی که کمتر والیبال بازی کرده‌اند، داده می‌شود تا پیشرفت کنند. مطمئنم برخی بازیکنان مدنظر در گروه B به زودی پیشرفت خواهند کرد و می‌توانند با بازیکنان تیم ملی در رده‌های سنی مختلف رقابت داشته و مجموعه‌ای از بازیکنان را تشکیل دهند که آینده‌دار هستند و می‌توانند در گروه‌های سنی دیگر به کار گرفته شوند.