پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
گفت و گو اختصاصی با رئیس فدراسیون تیر و کمان

شعبانی بهار: همه دلمشغولی من هونگ است

تیر و کمان یکی از فدراسیون های نوبنیاد ورزش ما است که دومین دوره ریاست آن را مردی بر عهده دارد که سلسه مراتب مدیریت ورزشی را از دانشگاه تا مدیریت های حوزه تربیت بدنی را طی کرد.

تیراندازی با کمان  که با وجود سابقه کم از ورزش های مدال آور کشور ما در سطح آسیا است، از مسائلی که بر این ورزش در همین مدت نه چندان طولانی گذشت تا حدودی با خبر هستیم اما وقتی پای صحبت دکتر غلامرضا شعبانی بهار رئیس این فدراسیون و عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک نشسته ایم متوجه شدیم که در ظاهر آرامش ذهنی پر از دغدغه دارد.

استاد دانشگاه طباطبایی می گوید: در دور اول ریاست خودم در این فدراسیون که در سال 98 بود چند کار عمده انجام داده ایم، گشایش سایت تیم ملی تیراندازی آن گونه که در شان این ورزش باشد تاسیس ساختمان اداری با کمک بخش خصوصی و از همه مهمتر احداث خوابگاهی آبرومند برای ورزشکاران تیم ملی از جمله این اقدامات بود.

روزی که من فدراسیون را تحویل گرفتم ناچار بودیم که از خوابگاه فدراسیون های دیگر برای اسکان کمانداران تیم ملی به طور عاریه ای استفاده کنیم که به هیچ وجه در شان ورزشکاران تیم ملی نبود. امروز دیگر این دغدغه را نداریمو مجوز یک آکادمی را از وزارت ورزش گرفتیم که با سرمایه گذاری بخش خصوصی ولی با نظارت فدراسیون را گرفتیم. حالا درواقع فدراسیون یک باشگاه خصوصی را هم زیر نظارت و هدایت خود دارد.

نوسازی ناوگان سایت، درختکاری، تعمیر و تجهیز امکانات و چمن کاری منطقه همه با حمایت بخش خصوصی صورت گرفت که البته طی قرار دادی پنج ساله از درآمد های آن نیز بهره می بریم اما درنهایت این تشکیلات برای فدراسیون می ماند.

ولی دلمشغولی عمده من در این روز های پایانی سال بحث تمدید قرار داد هونگ مربی کره ای است، مردی با 45 سال سن که هدایت و رضایت مندی ملی پوشان ما را بر عهده دارد اما سه ماه است که نتوانستیم دستمزد وی را پرداخت کنیم و در این مورد با درخواست کمانداران مواجه هستیم. آن ها می گویند ما را به مسابقات اعزام نکنید اما هونگ را نگه دارید.

مشکلات مالی فدراسیون را گرفتار کرده است ما هنوز 40 درصد از بودجه تخصیصی خود را دریافت نکرده ایم و نگران تمدید قرار داد مربی کره ای هستیم او ماهی 7000 یورو حقوق می گیرد و می ترسم که تعویق در پرداخت به وی موجب رفتن او از ایران شود. البته کمیته ملی المیپک دکتر صالحی امیری و همچنین حاج محمود خسروی وفا خیلی به ما لطف داشته اند اما به دلیل کمبود منابع مالی تا به این لحظه حضور در دو تورنمنت مهم جام جهانی تایپه و رنکینگ بین المللی ترکیه را از دست داده ایم و با شرایطی که داریم به احتمال زیاد قادر به شرکت در کاپ جهانی ترکیه در اواخر فروردین ماه را از دست داده ام. شش ماه است که مربی کره ای را استخدام کرده ایم اما هنوز موفق به شرکت در یک تورنمنت نشده ایم.

انتظار دارم که وزارت ورزش مشکل ما را درک کند اگر بتوانیم زیر نظر مربی کره ای به تمرینات خود ادامه دهیم حتما در لیگ رو سهمیه المپیک خواهیم گرفت و در کامپوند آقایان و بانوان نیز روی سکوی بازی های آسیایی قرار خواهیم گرفت.

دکتر شعبانی بهار درباره زهرا نعمتی و اینکه آیا دوباره به صحنه تیم ملی قرار می گیرد می گوید: پارا تیر و کمان هم زیر مجموعه فدراسیون ما است ولی درباره خانم نعمتی خودشان تصمیم گیرنده آخر خواهند بود چون تمرینات جدی و رسمی خود را آغاز نکرده اند.

ما البته کنار ایشان هستیم ولی باید ببینیم میزان آمادگی خانم نعمتی تا چه حدی است.

این نکته را هم اضافه کنیم که ما در استفاده از نیرو های ایرانی نهایت تلاش خود را برده ایم به طور مثال از خانم نجمه آبتین که عضو تیم ملی ایران در المپیک 2008 بود نیز درخواست همکاری کرده بود خودم به توانمندی های وی اعتماد دارم اما هربار به دلایلی از همکاری سر باز زدند. این درحالی است که هم اینک پنج مربی ایرانی کنار آقای هونگ قرار داده ایم تا از دانش وی به خوبی بهره ببریم.

دکتر شعبانی بهار با تاکید بر این نکته که در اداره فدراسیون از حمایت های بخش خصوصی بهر مند بوده ایم که اضافه می کند: برخی رشته های ورزش مانند فوتبال، کشتی، وزنه برداری و والیبال به دلیل کار ها و اقداماتی که نیم قرن پیشتر در کشور انجام شده و کار امروز و دیروز هم نیست با رویکرد رسانه ها در بخش های خصوصی همراه هستند اما در تیراندازی که جز فدراسیون های تازه تاسیس است هنوز نتوانسته ایم این اقبال را داشته باشیم یک هزارم رسانه ها و فدراسیون ها به تیر و کمان باشد همه چیز بر وفق مراد به پیش خواهد رفت. بر اساس تحقیقی که دانشجویان من انجام داده این 98% توجه صدا و سیما به فوتبال و فقط 2% به سایر رشته ها اختصاص می یابد.

رئیس فدراسیون تیر و کمان در خاتمه اضافه می کند: همه تلاش های فدراسیون ورزشی پیام آور نشاط برای مردم باشد امیدوار هستیم که سال جدید بازگشت اعتماد عمومی مردم و افزایش عشق و علاقه به اعتلای نام ایران عزیز و تحکیم و وحدت ملی باشد.

از نگاه دکتر شعبانی بهار مرد سال ورزش ایران یکی است و آن حسن یزدانی نام دارد که سوای قهرمانی المپیک هرگز از مردم فاصله نگرفته اخلاق نیکو و مرام پهلوانی را حفظ کرده است.

گفت و گو: پوریا حمیدی