پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
نیاز امروز و فردای تیم ‌ملی؛

حمایت منطقی، نه احساسی و مقطعی!

با معرفی امیر قلعه نویی بر مصدر هدایت تیم ملی، برخی او را به عرش برده، گویی او قدرت اعجاز دارد. طیف دیگر بی محابا او را تخریب می کنند.

هر دو نگاه غیر منطقی و احساسی است و البته زودگذر. برای بیان اظهار نظرها در امور فنی و کارشناسی فوتبال باید از فاکتورهای علمی و مبتنی بر علوم روز در مباحث کوچینگ استفاده کرد.

برخی آنچنان از قلعه نویی حمایت می کنند و بلند پروازانه سخن می گویند که مخاطب احساس می کند. او قرار است در تیم ملی معجزه کند. طیف دیگری رویه خاصی پیش گرفته اند، گویی آنها هر شب با قلعه نویی فالوده می خورند.

در این گیرودار نباید نگاه‌های جناحی، رنگی و تمایلات دوستانه و رفاقت ها را در اظهار نظر ها دخالت داد. قلعه نویی یک شبه به این جایگاه نرسیده و نباید از او انتظار غیر منطقی داشت. در این مقطع خاص، اصل مهم گرایش مدیران فدراسیون به انتخاب مربی ایرانی است.

کادر فنی نیاز به حمایت منطقی دارد. این پشتیبانی نه در حرف بلکه در عمل و در یک بازه زمانی دو و سه ساله است. در تحلیل مباحث فنی پیشین گفتیم که تیم ملی ما معدل سنی بالایی دارد.

در جام جهانی به عینه مشاهده کردیم که رقبای آسیایی تا چه اندازه متحول شده و چگونه مراتب بازسازی تیمی را پشت سر گذاشته اند. در این زمینه عملکرد مثبتی نداشته و در عرصه فوتبال باشگاهی پیشرفتی مشاهده نمی شود. برای انتخاب بازیکنان تیم ملی، ملاک ما نفرات حاضر در بازی با روسیه نیست.

مقطع زمانی کوتاه نباید مد نظر ما و دیگر کارشناسان فوتبال باشد. باید تامل بیشتری داشت و فرصت سازماندهی و تحول گرایی به کادرفنی داد. البته از قلعه نویی انتظار داریم با نگاه مدبرانه و خرد جمعی کار را پیش ببرد و در انتخاب دستیاران و مشاوران خود دقت بیشتری به خرج داده و طبق یک برنامه مدون امور تیم ملی را مدیریت کند.

نویسنده: احمد میرزاییان