پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

لیست تیم ملی چالش سخت قلعه نوعی

همه منتظر لیست تیم ملی هستند در حالی که تغییر این لیست با توجه به ستاره های شاغل در آن کار راحتی برای امیر قلعه نوعی نیست.

همه منتظر اعلام اسامی تیم ملی و رونمایی از تیم مورد نظر امیر قلعه نوعی به عنوان سرمربی تیم ملی هستند. این در حالی است که تجربه نشان می دهد این مربی چندان اهل تغییر نیست و کمتر اتفاق می افتد که به ترکیب تیمی دست بزند. در واقع قلعه نوعی برای تغییر به زمان زیادی نیاز دارد. در حالی که برای به نتیجه رسیدن اهداف و ایجاد تغییر در تیمش فرصت کمی دارد.

در واقع قرارداد او کوتاه مدت بوده و این مربی برخلاف تفکراتش مجبور است اهداف خود را خیلی زود عملی کند. در نتیجه احتمالا در لیست تیم ملی که پیش بینی می شود امشب و بعد از آخرین بازی او در قالب سرمربی تیم گل گهر اعلام شود باید شاهد این تغییرات باشیم.

از طرفی قلعه نوعی برای ایجاد تغییر در تیم ملی با چالش سخت و بزرگی رو به رو است. اغلب بازیکنان پا به سن گذاشته تیم ملی مهرهای تاثیر گذار و قابل اعتماد تیم ملی هستند. از این رو او اگر بخواهد این نفرات را خط زده و بازیکن جدید را جایگزین کنند با مشکل رو به رو خواهد بود.

وحید امیری و شجاع خلیل‌زاده به ترتیب ۳۴ ساله  و۳۳ ساله هستند. کریم انصاری‌فرد، احسان حاج‌صفی و رامین رضائیان هرکدام ۳۲ سال دارند. با این حال این اسامی جز بی تکرار ترین بازیکنان فوتبال ایران هستند و نمی توان به راحتی از نام آنها گذاشت. مهدی طارمی، علیرضا بیرانوند، سید حسین حسینی و مرتضی پورعلی گنجی هم ۳۰ ساله هستند. با نگاهی به اسامی ۳۰  ساله هم می توان فهمید که حذف آنها ممکن نیست. طارمی ستاره بی بدیل این روزهای فوتبال ایران است. بیرانوند بهترین دروازه بان حال حاضر کشور است و حتی حسینی و پورعلی گنجی هم برای خود ستون محسوب می شوند.

با این حال پیش بینی می شود با توجه به پتانسیل فوتبال ایران قلعه نوعی مجبور شود برخی از این بازیکنان را حذف کند. چرا که تغییر نسل که عمده برنامه فدراسیون فوتبال برای تیم ملی است باید با قلعه نوعی صورت گیرد. تا جایی که حتی برخی حاضرند جام ملت های آسیا پیش رو را فدای این تغییر نسل کنند. به همین دلیل قلعه نوعی باید نتیجه گیری با تیم ملی را فراموش کرده به فکر عملی کردن این نغییرات باشد. اما اگر او بتواند این تغییرات را با نتیجه گیری همراه کند بدون شک برنده اصلی فوتبال خواهد بود.

گزارش: نیلوفر مژدهی