پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

گفت و گوی اختصاصی البرز ورزشی با قهرمان شطرنج

شطرنجبازان بسیار عالی و ماهری داریم به ویژه در بخش نوجوانان و جوانان که استعداد هایی بی نظیر محسوب می شوند استعداد هایی که در سطح دنیا شهرت دارند و اگر حمایت شوند نام ورزش کشور بلندآوازه تر خواهد شد.

مبینا علی نسب تنها استاد بزرگ حال حاضر کشور در زمره این استعداد های درخشان قرار دارند که باجود سن کم در دنیای شطرنج اشتهار یا شهرت به سزایی دارد

مبینا علی نسب که متولد و ساکن در شهرستان بابل است در گفت و گو با البرز ورزشی ابتدا به مهاجرت خانم سارا خادم الشریعه به اسپانیا اشاره می کند و می گوید: خبر بسیار بدی بود که به جامعه شطرنج شوک وارد کرد چون وی برترین زن شطرنج باز ایران در سطح بین المللی بود. ادامه گفت و گوی نوروزی را با این دوشیزه صاحب هند و ورزش می خوانید.

مشکلات...

در بازی های آسیایی که درسال گذشته انجام شد با این همه استعداد های کم نظیر و ستودنی که داشتیم می توانستیم به مدارج بالاتری دست پیدا کنیم اما نبود حمایت، اردو، عدم برنامه ریزی، مربی و.... باعث نرسیدن ما به مقام والاتر شد.

از دیگر مشکلات بازیکنان تیم ملی می توان به در اختیار نداشتن مربی تا به اکنون است اما قول هایی برای مربی در سال آینده شطرنج بانوان داده اند که امیدواریم این قول ها عملی شوند.

مربی ایرانی یا خارجی؟

به اعتقاد من برای مربی شطرنج بانوان باتوجه به قیمت دلار در حال حاضر می توان از مربی داخلی و وطنی نیز استفاده کرد اما برای شطرنج در بخش آقایان به علت برخورداری از سطح بالا نمی توان از مربیان ایرانی کمک گرفت به عقیده من مربی خارجی نتیجه بخش تر خواهد بود.

علی نسب اضافه کرد: واقعا از بی توجهی، نداشتن اردو و حمایت دلسرد می شویم، بنده تاکنون با هزینه شخصی در تورنمنت ها شرکت کرده ام و از مسئولان هیچ حمایتی ندیده ایم و غیر از خانواده من هیچ کسی حامی من نبود.

در حال حاضر نیاز به مربی برای ما بسیار شدید است و تا آن زمان لااقل جایی باشد که بتوانیم در آن با همه ی بچه های تیم ملی جمع شویم و با یکدیگر تمرین کنیم چون برای تمرین همه بازیکنان مربی شخصی دارند و در منزل خود نیز مهره و کتاب نیز دارند ولی تئوری نمی شود بازیکنان تیم ملی تنها به یک مکان برای تمرین با یکدیگر و مربی برای دادن برنامه و نظارت نیاز دارند.

آرزو برای سال جدید

در سالی که گذشت بنده به مقام استاد بزرگی دست پیدا کردم و لیگ شطرنج کشورمان نیز بعد از سال های طولانی دوباره شروع شد.

درست است که مسابقات در سطح بالا و ایده آلی نبود اما باز هم جای شکرش باقی است.

سال خوب و سرشار از آرامش را برای مردم ایران آرزو دارم.

گفت و گو: هستی رفیعی