پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
حال و روز ناخوش استقلال؛

تفاوت قریب با فتح الله زاده!

در روز های نخستین سال جدید و در مقطعی که تیم استقلال به لحاظ فنی می درخشد، باز هم موضوعات مدیریتی و مالی گریبان این تیم مردمی را گرفت و مناقشه تازه ای ایجاد کرد.

 مطالبات بازیکنان و مربیان و شرکت ها و سازمان ‌ها از دو تیم استقلال و پرسپولیس موضوع همیشگی است و در همه حال برای هواداران دو تیم ملال آور و تکراری شده است.

در روزهای نخست سال جدید، بحث مطالبات استراماچونی و اخطار فیفا برای پرداخت آن همه استقلالی ها را به تکاپو انداخت.

فتح الله زاده از همان ابتدا به رایزنی پرداخت و به هر دری زد تا به نحوی این پول هنگفت یکصد میلیارد تومانی را جور کند.

حتی او به معاون اول دولت و برخی نمایندگان هم مراجعاتی داشت تا شاید این مساله رفع و رجوع شود.

در این میان قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی هم مسائل جدیدی از مشکلات مالی و برداشت های غیر متعارف باشگاه استقلال از بورس را به میان آورد و بار دیگر بحث شکایت را پیش کشید و...

زمانی که فتح الله زاده از کمک دولت و مجلس و بانک ها ناامید شد و زمان اخطار فیفا رسید ناگزیر به استعفا شد تا این کلاف سردرگم پیچیده تر شود.

دیروز هیات مدیره استقلال تشکیل  جلسه  داد و با استعفای او مخالفت کرد. برخی خبرها حاکی است که طی روزهای آینده تغییرات اساسی در هیات مدیره صورت خواهد گرفت و اعضا جدیدی از سوی وزارت ورزش معرفی خواهند شد.

مجموعه این اخبار ضد و نقیض را باید شنید و منتظر واکنش وزارت ورزش بود و...

اما موضوع اصلی در این گیر و دار اشتباه فتح الله زاده قبول پست مدیر عاملی باشگاه بود، بدون آنکه حسابرسی تازه ای صورت گیرد.

در مقطعی که آجورلو مدیرعامل باشگاه بود، مشکلات عدیده مالی پیش آمد. منازعه او با رئیس سازمان خصوصی سازی در آن زمان در صدر اخبار قرار گرفت. وزارت ورزش هم مجبور شد شبانه آجورلو را بر کنار کند.

اگر فتح الله زاده قبول مسئولیت را منوط به حسابرسی و شفافیت مالی می کرد، این مسائل پیش نمی آمد و استقلال دچار بحران نمی شد.

به یاد دارم این مساله سال ها پیش برای دکتر قریب هم  پیش آمد. او که در زمان حضور دکتر ایروانی در پست ریاست هیات مدیره باشگاه استقلال به عنوان مدیر عامل انتخاب شده بود و عملکرد خوبی هم داشت، در یک فاصله زمانی بار دیگر دعوت به همکاری شد.

قریب در رایزنی با مسئولان وقت سازمان تربیت بدنی پست ریاست هیات مدیره را پذیرفت به شرط آنکه مدارک و مستندات مالی باشگاه را ملاحظه و وارسی کند.

دکتر قریب دو روز پس از مطالعه و بررسی مدارک و به جهت نداشتن انضباط مالی و بدهی های سنگین باشگاه به اشخاص و سازمان‌های مختلف از قبول مسئولیت خودداری کرد و شبانه کناره گیری خود را اعلام کرد و...

در واقع اشتباه محاسباتی فتح الله زاده افتادن در چاه ویل بدهی ها و غرق شدن در این دریای پرتلاطم بود. کاری که دکتر قریب به درستی انجام داد و به فوریت خود را از این ورطه نجات داد.

از طرفی مناظره پرسر و صدای دیشب قربانزاده با فتح الله زاده و مظلومی در برنامه لیگ برتر حسابی اوضاع را پیچیده کرد و بر دامنه چالش ها و حواشی مدیریت باشگاه افزود.

این دوئل و منازعه رو در رو قطعا در روزهای آینده پای فتح الله زاده و اعضا هیات مدیره را به دادگاه باز خواهد کرد.

به ویژه آنکه قربانزاده به صراحت گفت اگر به مدارک و مستندات مالی او ایراد و خدشه ای وارد شد و قابل اثبات نبود از پست خود استعفا خواهد داد و ...!

به هر حال امیدواریم مشکلات پیش آمده برای باشگاه مردمی استقلال به زودی مرتفع شود. باید به این موضوع به عنوان یک طرح  ملی نگریست و آن را به نحوی رفع و رجوع کرد.

شایسته نیست این تیم در رقابت قهرمانی لیگ با سپاهان و پرسپولیس این‌ چنین گرفتار شده و با بحران تازه ای از جمله کسر امتیاز و محرومیت های دیگر رو به رو شود.

نویسنده: احمد میرزاییان