پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
سکوت وزارت ورزش چه توجیهی دارد؛

محنت بی پایان هوادار و انتخاب های معنادار!

اخبار و حواشی این روزهای باشگاه استقلال حقیقتا تلخ و گزنده است. در این گیر و دار مسائل پشت صحنه و برخی سیاسی کاری ها، باعث افزایش درد و محنت  هواداران شده است.

فوتبالی که داعیه حرفه ای دارد و مدیران آن عناوین دکتر و پروفسور و منجی فوتبال را یدک‌ می کشند، هیچگاه با حساب و کتاب و علوم نوین اقتصادی آشنا نبوده و در همه حال بر اساس سلایق شخصی عمل می کنند.

دو سال پیش که اعضا هیات مدیره استقلال از سوی وزیر ورزش انتخاب شدند، به اتفاق برخی از همکاران و دست اندرکاران در جلسه ای در دفتر وزیر نکات مهمی به ایشان یاد آور شدیم.

شوربختانه و در نهایت تاسف اعلام می کنیم که مسئولان ذیربط به پیشنهادات مشفقانه و نقد مصلحانه همکاران توجهی نداشتند.

اعتقاد داریم در واگذاری مناصب به افراد به ویژه در حوزه های اقتصادی از جمله ورزش الزاما باید به مباحث شفافیت مالی، نظارت و حسابرسی اهتمام جدی داشت و با نگاهی دقیق، عملکرد مدیران را زیر ذره بین قرار داد.

در آن جلسه به وضوح به انتخاب اعضا هیات مدیره و انتخاب آجورلو و سپردن هر دو پست مدیرعاملی و ریاست هیات مدیره ایراد گرفتیم و تالی فاسد آن را یاد آور شدیم.

به ویژه آنکه دیگر اعضا هیات مدیره نه تخصص اقتصادی داشتند و نه دخل و تصرفی و نظارتی بر عملکرد مدیر عامل!!

جالب آنکه حضور جانبازی سرفراز در هیات مدیره هم برای استفاده ابزاری از وی صورت گرفته بود.

صاحب این قلم که قرابت نسبی با حاج مهدی افضلی داشتم به صراحت مخالفت خود را با انتصاب او را اعلام کردم. زیرا وی فردی فرهنگی بود و هیچ شناختی از حوزه ورزش و فوتبال نداشت. بنابراین مشخص بود که انتخاب او معنادار و برای کسب وجاهت در بزنگاه ها بود و لاغیر.

شاهد این قضیه اظهارات اخیر مظلومی در برنامه لیگ برتر بود که به وضوح گفت: ما تمام اختیارات را به مدیر عامل تفویض کردیم. ما تا به حال به کلانتری نرفته ایم، حالا چرا باید من و یک ‌جانباز پنجاه درصد به دادگاه برویم !

البته مردم و هواداران فوتبال ارج و قرب بالایی برای ایثارگران و نیروهای انقلابی قائل هستند و به خوبی می دانند که برخی افراد با سو استفاده ابزاری از نیروها درصدد پیش بردن منافع خود هستند.

چگونه می توان قبول کرد در یک باشگاهی که پول‌های میلیاردی رد و بدل می شود یک فرد در کسوت ریاست هیات مدیره و مدیر عامل تمام امور را یک تنه پیش ببرد و بقیه اعضا هیچ نظارتی بر عملکرد او نداشته باشند.

این نگاه اساسا از پایه و اساس دارای فساد آشکار و ایراد اساسی است!!

تاسف آورتر اینکه مدیر عامل چرا باید چک شخصی و ماشین و... به افراد داده و تمام مسائل ریز و درشت باشگاه را در دست بگیرد. این نگاه در مباحث کلان اقتصادی دارای اشکال است!

باید پرسید مجامع حسابرسی باشگاه در این سال‌ها چگونه عمل کرده و چرا مسئولان مربوطه این ایراد بنیانی و خلاف آشکار را به وزارت ورزش و نهادهای نظارتی اعلام ‌نکرده اند؟

در این وانفسا پول و سرمایه مردم و هواداران استقلال در بورس هم دود شده و به هدر رفته و جایگاه بین المللی آنها هم با حذف از آسیا دچار خدشه شده است. امروز همه منتظر تصمیم و دخالت وزارت ورزش و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان بازرسی کل کشور هستند.

باید یک وارسی دقیق و حسابرسی ذره بینی در باشگاه صورت گرفته و نتایج حاصله به اطلاع مردم به ویژه هواداران استقلال برسد. باید معلوم شود طی دو سال و اندی و از حضور آجورلو تا ورود فتح الله زاده چه بر سر استقلال آمده و منابع عظیم مالی باشگاه چگونه هزینه شده است؟

این موضوعات اساسی را شفاف و بدون ملاحظات سیاسی با هواداران در میان بگذارید.

نویسنده: احمد میرزاییان