پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
لیگ برتر فوتبال از نگاهی دیگر

زلزله شش ریشتری استقلال

تاکنون استقلال را اینگونه ندیده بودیم. یک تیم پر انرژِی، یک تیم پر اشتها، یک تیم طوفانی، آبی پوشان در مقابل تیم بدون برنامه هوادار زلزله بودند.

قدرت این زلزله شش ریشتر بود تا ساکت الهامی بدجوری غافلگیر شود. غافلگیری هوادار به گونه ای بود که ساکت الهامی برای فرار از این گرفتاری بزرگ هنگ کرد تا فقط دو قدمی خود را مشاهده کند. استقلال در روزی به تیم زلزله تبدیل شد که در آستانه دربی قرار دارد، البته خراب کردن و آوار سنگین بر سر تیم هوادار تاثیری بر دربی نخواهد داشت، چون پرسپولیس هم یک روز قبل از طوفان آبی پوشان در کرمان نمایش قدرت به راه انداخته بود.

با توجه به نمایش خیره کننده سرخابی ها در هفته بیست و ششم لیگ، اکنون دربی 100 که یکشنبه آینده انجام خواهد شد، احتمالا متفاوت از هر دربی دیگر خواهد بود. اما در خصوص شکست سنگین هوادار مقابل استقلال چند نکته به چشم آمد که تاکنون در تیم هوادار از این مسائل دیده نشده بود.

شاکله فروپاشی تیم هوادار از دروازه بان کم میدان دیده کلید خورد که در نهایت در این بازی سنگین به میدان آمد بود. دروازه بانی که اشتباه اول را انجام داد تا گل اول و گل های بعدی رقم بخورد. نکته دوم به اتخاذ نوع روش بازی تیم هوادار ارتباط پیدا می کند، اصولا اکثریت توپ های آبی پوشان به مهدی قائدی ختم می شد، بازیکنی که بر اساس تکنیک خاصش و سر توپ زدن های استثنایی اش می تواند هر دیوار دفاعی را فرو بریزد، او نه یک بار و بلکه پر شمار در فضای آزاد و بدون هر گونه مزاحمتی صاحب توپ شد تا در فضای یک به یک به راحتی از یار مستقیم خود عبور کند.

ساکت الهامی که خود را همچنان مربی برتر فوتبال جهت در اختیار گرفتن سکان تیم ملی می داند، هرگز از تدابیری که می توانست قائدی را مهار کند استفاده نکرد. در این حالت برای مهار قائدی و جلوگیری از گل های بیشتر باید از یک بازیکن خاص و نزدیک به قائدی در روش من تو من سود می جست که چنین دیده نشد و در کنار آن  از روش های پرس من تومن و یا از پرس منطقه ای جهت از کار انداختن قائدی استفاده نشد تا بازیکن ریز نقش استقلال دقیقا پشت مدافعان خط دفاع هوادار در فضایی به اندازه یک اقیانوس بار ها و بار ها صاحب توپ شود تا زلزله مهیب رقم بخورد.

البته روشی که ساکت برای تیمش برگزیده بود در هر حالت انتهای آن با شکست همراه بود، چون استقلال روز خوب با خود همراه داشت. قطعا الهامی هرگز این روز و این باخت را فراموش نخواهد کرد، چون  باخت بسیار سنگینی را متحمل شد و نتیجه ای که حتی در تاریخ فوتبال ثبت خواهد شد، اکنون استقلال به مانند پرسپولیس هر دو با روحیه بالا، با انگیزه فراوان و سرشار از آمادگی بدنی در انتظار دربی 100 به سر می برند که شمارش معکوس این بازی بعد از پایان بازی استقلال با هوادارآغاز شد.

گزارش: اکبر عزیزی