پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

دربی قفل قهرمانی را باز می‌کند

با برسی چهار رقابت باقی مانده لیگ برتر برای سه تیم مدعی قهرمانی به نظر می‌رسد کار سپاهان از بقیه بهتر است.

چهار هفته سرنوشت ‌‌ساز به پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی‌مانده و دربی می‌تواند تاثیر بزرگی در تعیین قهرمان داشته باشد. با نگاهی اجماعی به چهار بازی باقی مانده تیم‌های سپاهان، استقلال و پرسپولیس شرایط آنها برای قهرمانی را بررسی کردیم.

سپاهان

در بین سه تیم باقی‌مانده در کورس قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر، سرنوشت سپاهان کاملا در دستان خودش است. تیمی که اگر برنده 4 مسابقه بعدی باشد، بدون توجه به نتایج رقبا قهرمان رقابت‌های لیگ برتر خواهد شد. این تیم در خانه با ملوان و پیکان مسابقه می‌دهد و بیرون از خانه با نفت مسجدسلیمان و مس کرمان روبرو می‌شود.

سپاهان بر خلاف دو حریف اصلی‌اش، با مدعیان قهرمانی بازی مستقیم ندارد. از این گذشته اگر امتیاز این تیم در جدول نهایی با استقلال یا پرسپولیس برابر شود، این سپاهان است که قهرمانی را از آن خودش خواهد کرد. آن‌ها شانس زیادی برای بردن جام دارند و به دنبال این هستند که بعد از هشت سال، با قهرمانیِ لیگ برتر آشتی کنند.

استقلال

استقلالی‌ها با گلزنی در 11 بازی متوالی و پیروزی در 9 نبرد از 11 بازی در نیم فصل دوم لیگ برتر، بدون شک بهترین تیم نیم‌فصل دوم به حساب می‌آیند. اگر آن‌ها برنده دربی باشند، صاحب روحیه فوق‌العاده‌ای می‌شوند و برای بردن سه بازی بعدی هم مشکل زیادی ندارند. با این حال رو به رو شدن با رقیب سنتی، تجربه سختی خواهد بود.

 سه بازی از 4 بازی باقی مانده آبی‌ها روبروی پرسپولیس، نفت آبادان و تراکتور در همین استادیوم انجام می‌شود و تنها بازی خارج از خانه این تیم روبروی مس رفسنجان است.

 استقلال بر خلاف دو حریف جدی‌اش در مسیر قهرمانی، فصل را در خانه تمام می‌کند و آخرین هفته لیگ را در تهران پشت سر می‌گذارد. آن‌ها در فرم بسیار خوبی هستند و به یک لغزش رقبا می توانند صدر جدول را از آن خود کنند.

پرسپولیس

 تیم یحیی اگر برنده دربی باشد، عملا یکی از رقبا را از رقابت خارج می‌کند و این شانس را دارد که در سه هفته بعدی، همه تمرکزش را روی گرفتن سپاهان در جدول بگذارد. سه حریف بعدی پرسپولیس هم پیکان، گل گهر و نساجی هستند.

 پرسپولیس سه بازی از 4 بازی بعدی‌اش را در تهران برگزار می‌کند و تنها برای برخورد با نساجی، از پایتخت جدا خواهد شد. در حقیقت آن‌ها تنها تیم در کورس قهرمانی هستند که در سه هفته بعدی، ناچار به ترک شهرشان نخواهند بود.

 آن‌ها به لحاظ دفاعی، در این فصل بهتر از استقلال و سپاهان بوده‌اند و امیدوارند که این ویژگی، جام را برای‌شان رزرو کند. یحیی به لطف مدافعان مطمئن‌اش و البته با بهتر شدن کیفیت هجومی‌اش نسبت به گذشته، هنوز امید زیادی به بردن لیگ دارد. کلید این معادله برای این تیم اما تنها با بردن دربی حساس و سرنوشت‌ساز پایتخت باز خواهد شد.

گزارش: نیلوفر مژدهی