جمعه هفتم اردیبهشت ماه
نا گفته های دربی ۱۰۰

ساپینتو، دستیار گل محمدی شد

شروع طوفانی استقلال با حرکات قائدی شکل گرفت، چرخش این بازیکن به لب خط.

در جناح چپ و استفاده از تکنیک برتر و کوبیدن به عمق دفاع، به راستی شیرازه تیم پرسپولیس را در همان دقایق اولیه بازی بدجوری به هم ریخت.

دانیال اسماعیلی فر که مامور مهار قائدی بود، به دلیل عدم برگشت سعید صادقی هافبک جناح چپ، که کاملا رو به جلو حرکت داشت، روزگار را بر دانیال اسماعیل فر سخت و تنگ ساخته بود.

قائدی به تنهایی پرسپولیس را تحت فشار قرار داده بود تا حتی در چند مورد بوی گل هم در فضای ورزشگاه آزادی پخش شد، اما چرخیدن گولسیانی از عمق دفاع به سمت دانیال به عنوان پوشش دهنده به فضای پر التهاب آرامش بخشید تا تب حملات استقلال تا اندازه ای فروکش کند، اما در نیمه دوم شرایط به گونه دیگری پیش رفت.

گل محمدی برای از کار انداختن قایدی و نیز حفظ گولسیانی در قلب دفاع، کانال های ارتباطی و توپ رسانی تیم استقلال را از میانه میدان قطع کرد تا تب حملات قائدی و استقلال به ناگهان فروکش کند.

در این حالت ساپینتو با چند تعویض قایدی را از نزدیکی دروازه پرسپولیس دور کرد تا وی با یک گام به عقب استارت های انفجاری خود را بنوازد اما غافل از اینکه در خط میانی تیم پرسپولیس مجموعه ای از بازیکنانی وجود داشتند که مکمل یکدیگر دیده می شدند، همین نکته خیلی زود قائدی را محو کرد تا آنچه که گل محمدی در انتظارش بود. ساپینتو با اشتباه در ارزیابی هایش برای وی مهیا ساخت.

زمانی که ارتباط مردان خط میانی تیم استقلال با مهاجمانش قطع شد، فاصله خطوط سه گانه تیم پرسپولیس به یکدیگر نزدیک شدند تا قلب دفاع لرزان استقلال نشانه برود. در این حالت استفاده از آل کثیر بهترین تعویض طلایی به شمار آمد، قدرت دوندگی و مقاومت و ایجاد درگیری و بالاتر از همه ایستادن آل کثیر در میان دو مدافع میانی تیم استقلال، نه تنها مدافعان آبی را پر اشتباه نشان داد و بلکه پایداری این ستون بدون تعریف ماند تا اتفاقی که در دقیقه ۵۰ شکل گرفت رقم بخورد.

آل کثیر در دقیقه ۵۰ روی پاس ترابی تونل بزرگی را در قلب دفاع استقلال حفاری کرد. وی با اعتماد به نفس بالای که از خود نشان داد با یک سر توپ زدن ناگهانی که حکایت از هوش و ذکاوت این مهاجم را داشت، دو مدافع میانی استقلال را به راحتی از بازی خارج کرد تا گل پیروزی بخش رقم بخورد. این گل ماحصل یک حرکت سازمان یافته به دست آمد که ساپینتو هرگز به شیوه تغییر تاکتیک گل محمدی پی نبرد.

نویسنده: اکبر عزیزی