پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

ورزش و توسعه ارتباطات فرهنگی و اجتماعی

هر فرد در زندگی اجتماعی خود پایگاهی ویژه دارد که این پایگاه ویژه در بطن خود، نقش های اجتماعی متعددی را برای فرد متجلی می سازد.

دکتر فرشاد اندام:

مجموعه این نقش ها و میزان تاثیرات آن در افراد دیگر موجب تشکیل گروه ها و طبقات اجتماعی می باشد. در دنیای ورزش می توان این گروه های اجتماعی را در قالب ساده تیم های ورزشی مشاهده کرد. به عبارت دیگر افراد با هماهنگ کردن مهارت های خود با مهارت های تیمی در راه نیل به اهداف مشترک اجتماعی و فرهنگی گام برمی دارند. اساساً این سوال مطرح است که ورزش چه کارکردهایی در مناسبات و ارتباطات میان فرهنگی و اجتماعی دارد که از دو منظر قابل بررسی است.
1-ورزش، جامعه و کارکردهای اجتماعی :
اجتماعی شدن از طریق ورزش عبارت است از تاثیر ورزش بر باورها، نگرش ها و … بگونه ای که چنین پنداشته می شود که در درس هایی که از شرکت دادن در ورزش می آموزیم به سایر جنبه های اجتماعی انتقال پذیر است و از این طریق فرد را برای شرکت موفقیت آمیز در آن زمینه ها یاری می دهد. اجتماعی شدن در ورزش در اغلب مطالعات حول دو مسئله متمرکز بوده است؛ در اولی فرد در نقش ورزشی مانند «ورزشکار» اجتماعی می شود و در دومی به یادگیری نگرش ها، ارزش ها، مهارت ها و گرایش های کلی مانند جوانمردی و انضباط اشاره دارد که تصور می شود در فعالیت های ورزشی حاصل آید.
2-تاثیر ورزش بر فرهنگ :
ادوارد تایلور انسان شناس انگلیسی، فرهنگ را مجموعه ای از معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، تکنیک ها، اخلاق، قوانین، سنن، عادات، رفتارها و ضوابطی می داند که انسان به عنوان عضو جامعه، آن را از متن جامعه خود فرا می گیرد و در قبال آن جامعه تعهداتی بر عهده دارد. از آنجائیکه ورزش بخش مهمی از فرهنگ ملل در جهان معاصر است لذا بحث های محافل گوناگون، سرتیتر روزنامه ها، برنامه های رادیویی و تلویزیونی جایگاه آن را روشن ساخته است بگونه ای که ورزش تمرین تفکر واقع گرایانه و پرهیز از تفکر ذهن گرایانه است و با ورود آن به فرهنگ کمال گرایی، این تفکر به نفع فرهنگ واقع گرایی رنگ می بازد لذا ابعاد غیرمادی فرهنگ نظیر اعتقادات، آداب و رسوم و ارزش و نیز ابعاد مادی آن نظیر معماری و تکنولوژی تحت تاثیر ورزش وارد سیر تکاملی می شوند.