جمعه هفتم اردیبهشت ماه
ارقام نجومی در والیبال

....صلاح چیست؟

بحث نرخ های نجومی دستمزد بازیکنان والیبال آنقدر داغ شده است که چند تیم را در آستانه انحلال قرار داده است و ما سعی داریم در این زمینه سلسله گفت و گو هایی را برای پیدا کردن راه حل های منطقی پی بگیریم.

پیش از هر سخنی باید به این نکته اذعان داریم که بازیکنان به عنوان یکی از اضلاع مهم چرخه رقابت های حرفه ای حق و حقوقی دارند که به هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت اما درمورد بخش های دیگر همانند باشگاه ها نظرات خودمان را نوشته ایم تا به نقطه نظر ها صاحب نظران برسیم.

جعفر هوتهم کارشناس و مربی بین المللی از زاویه ای دیگر به قضایا نگاه می کند او می گوید: برای اینکه تورم شکسته شود باید پشتوانه سازی کرد ولی نباید اجازه داد که افزایش دستمزد ها کمر بخش های خصوصی را برای سرمایه گذاری خم کند.

بخش های دولتی همواره سلیقه ای عمل کرده یک روز هستند و روز دیگر بدون هیچ دلیلی کنار می روند، این بخش خصوصی است که بر مبنای علاقه با اعتقاد به تیم و مردم شهرشان ادامه می دهد.

بنابراین پذیرفتنی نیست که شخصی در مسند مسئولیت خود را مبری از مشکلات به وجود آمده بداند. فدراسیون والیبال باید نظارت دقیق بر قرارداد ها داشته باشد و اجازه ندهد که هیچ بازیکن و مربی فدراسیون را دور بزند اما راهکار اصلی همان است که گفته ام، پشتوانه سازی!

اگر مثلا ما در پست قطر پاسور ده بازیکن مانند امیر غفور داشته باشیم دیگر لنگ چند بازیکن نمی مانیم.

فرهاد نظری افشار بازیکن سابق تیم ملی ایران و مربی بین المللی والیبال معتقد است که بازیکنان ایران را باید سطح بندی کرد و ملی پوشان را بر اساس سهمیه به تیم های داوطلب داد. اینکه رفتاری بکنیم که باشگاه ها به خصوص بخش خصوصی خود را کنار بکشند به آینده والیبال صدمه وارد می شود.

باشگاهی مانند هورسان رامسر پارسال 25 میلیارد هزینه کرد و امسال ناچار است 35 میلیارد بگذارد خب این پول ها را از کجا بیاورد. کاله، هورسان، باریج اوسانس و حالا هم شاید هراز از گردانه مسابقات خارج شوند.

بنابراین با قبول این واقعیت که بازیکنان زندگی خود را برای والیبال می گذارند حق دارند که به فکر آینده خود باشند. تا چند سال پیش می شد با یک میلیارد آپارتمان خرید اما الان با چند میلیارد هم امکان پذیر نیست. اینجا وظیفه فدراسیون است که قضیه را مدیریت کند و در کنار داشتن لیگ نگاه توسعه و گسترش این ورزش را تعمیم بدهد.

گفت و گو: جمشید حمیدی