شنبه هشتم اردیبهشت ماه
قرارداد های نجومی و آینده والیبال باشگاهی

مناطق والیبال خیز در سایه

بحث مربوط به قرارداد های کلان و دور از انتظار در والیبال باشگاهی از آن جهت پی می گیریم.

که شاید به کار تصمیم گیران فدراسیون والیبال بیاید اما پیش از آن به این نکته اشاره می کنیم که دخالت در امور هیچ باشگاهی را جایز نمی شماریم و اعتقاد داریم مربیان و بازیکنان در جا به جایی های باشگاهی مخیر هستند.

لذا برای برخی ها که کارشان پروپاگاندا یا خوشایند گویی است می نویسیم که برای ما تیم ملی در اولویت است اما باشگاه ها را به دلیل تاثیراتی که در این روند دارند مورد بررسی قرار می دهیم.

امروز با دو کارشناس والیبال درباره گرانی دستمزد ها گفت و گو کرده ایم، بهرام گلعلی پور مدیرعامل باشگاه هورسان رامسر مبالغ مورد درخواست بازیکنان را در فصل جاری فضایی می خواند و می گوید: سال پیش ما با 5.5 میلیارد تومان یک تیم بستیم اما امسال با این مبلغ دو بازیکن هم نمی توانیم بگیریم. به اعتقاد من این درخواست ها نجومی، فضایی و بالاتر از سطح بازیکنان کنونی باشگاهی فدراسیون والیبال باید هوای باشگاه ها را داشته باشد.

اگر قرار باشد تیم های مناطق والیبال خیز مانند رامسر، گنبد، ارومیه و آمل از بابت این پول ها آسیب ببیند و خود را کنار بکشند مناطق صنعتی هم مانند اردکان، کرمان و... هرچقدر که سرمایه گذاری کنند حتی یک بازیکن به تیم ملی تحویل نمی دهند پس اجازه ندهیم پول بی دلیل به کل والیبال ایران صدمه برساند.

گلعلی پور با اشاره به بی توجهی به باشگاه های بخش خصوصی گله می کند که بهترین زننده سرویس و یکی از سه دریافت کننده لیگ برتر یعنی محمد صادقی از تیم هورسان به تیم ملی دعوت نمی شود اما بازیکنان (به طور مشخص نام می برد)، در اردو حضور دارند که در تیم های باشگاهی خود نیز جایی ندارند.

این طرز نگاه مزید بر همان کم لطفی به باشگاه های بخش خصوصی است که باعث می شود به سوی تیم هایی بروند که حامی دارند.

عزیزی پرتوی بازیکن و مربی سابق تیم ملی نگاهی دیگر به قضایا دارند او می گوید: من به نوعی به دبیر فدراسیون حق می دهم که می گوید کاری نمی تواند انجام دهد، تا زمانی که باشگاه ها اتحادیه نداشته باشند و با هم به هماهنگی نرسند این مشکل حل نخواهد شد. باشگاه ها اول باید به بقای خود و امکاناتی که دارند بیاندیشند. وقتی قرار باشد آن همه سرمایه گذاری کنند و درآمدی هم نداشته باشند چرا باید برای گرفتن چند بازیکن و پرداختن پول های بی حساب و کتاب با هم مسابقه بدهند.

در نهایت اینکه این حرف را هم قبول ندارم که فدراسیون فقط تماشاگر نقل و انتقالات باشد چرا که بالاترین مرجع تصمیم گیری در ورزش والیبال فدراسیون است.

گفت و گو: جمشید حمیدی