پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
گل بود به سبزه نیز آراسته شد؛

داوران بی جیره و مواجب!

بعد از نگارش مطلبی درباره حقوق ناچیز داوران فوتبال، تازه با خبر شدیم این‌ جیره اندک هم مدتی است به تعویق افتاده است!

در هیاهوی فوتبال و حاتم بخشی فراوان و پول پاشی باشگاه ها، ‌قشر مظلوم داوران را زیر بمباران تبلیغاتی قرار داده و مربیان و مسئولان تیم‌ها هم لغزش و کم کاری خود را به حساب آنها می گذارند!!

چند روز پیش در باره حق الزحمه اندک داوران فوتبال قلمی کردیم.

بعد از انتشار آن مطلب طیف گسترده ای از داوران و یکی دو ناظر رقابت‌های لیگ ، با تماس با نگارنده، سخنان دردمندانه ای داشتند.

تاسف آور است این حداقل حق الزحمه داوران و ناظران که مشمول مالیات هم‌می شود، از هفته ها پیش  پرداخت نشده است!

جالب اینکه آقایان مسئول و مدیران و مربیان باشگاه‌ها هم این قشری که بی جیره و مواجب در صحنه است زیر شدید‌ترین انتقادها قرار‌ داده اند!

در زیر این بمباران رسانه ای، به قشر مظلوم داوری چه داده ایم که این‌چنین مطالبه گری می کنیم؟

از داور وسطی که یک گوشی ساده ندارد تا با کمک ها و  داور کنار زمین ارتباط بگیرد، چگونه انتظار قضاوت هماهنگ و منسجم داریم؟

خیلی از آنها لباس مناسب در سرما و گرما هم ندارند و با هزار مشکل خود را به شهرها و محل برگزاری مسابقات می رسانند.

سیستم وی ای آر هم پیشکش آقایان که اینچنین داوران را به باد انتقاد می گیرند.

بارها دیده شده که مربیان با اشتباهات خود و تعویض های غلط موجب شکست تیمشان شده اند، اما بجای پذیرش اشتباه، توپ را در زمین داوران می اندازند و صورت مساله را پاک می کنند.

از طرفی برای بازبینی یک صحنه به کرات دیده شده که کارشناسان علیرغم رویت چند باره آهسته فیلم ‌مسابقات هم نمی توانند نظریه صریحی اعلام کنند، اما انتظار دارند داور در صحنه مسابقه تصمیم درست بگیرد!

به‌هر حال برای برگزاری مناسب رقابت‌های داخلی در کنار ایجاد بستر لازم از جمله امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری برای باشگاه‌ها و داشتن تقویم و برنامه ریزی اصولی به فراهم‌نمودن امکانات اولیه برای داوران هم نیاز مبرم داریم.

کمیته داوران نیاز به حمایت دارد.

آموزش داوری و پرداخت حق الزحمه اصولی و اجرای سیستم وی ای آر هم  از ملزومات کار است، تا در انجام مسابقات حقی از تیمی تضییع نشود.

بیان این نکات را نباید یک‌سویه به قضاوت نشست یا برداشتی غلطی از مطلب فوق داشت. داوران و ناظران باید تلاش کنند تا دو هفته باقیمانده از مسابقات به بهترین شکل برگزار شود.

دقت و تصمیم درست و نظارت دقیق  در مسابقه امروز و هفته پایانی مورد انتظار است.چه بسا با یک اشتباه سرنوشت قهرمانی جابه جا شود و حقی از تیمی تضییع شود.

به امید انجام مسابقات در فضایی عادلانه و احقاق حقوق داوران در عرصه فوتبال به انتظار مسابقات حساس امروز می نشینیم.

نویسنده: احمد میرزاییان