پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

دستپخت بد عاملان ورزش

عوامل اصلی حذف استقلال از آسیا می‌توانند عاملی برای حذف پرسپولیس هم باشند.

بعد از استقلال، پرسپولیس را هم از لیگ قهرمانان آسیا فصل بعد باید به خاطر اشتباهات سه نفر حذف شده بدانیم. این حقیقتی است که مسوولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی بنا به دلایلی از مطرح کردن جزییات آن امتناع می‌کنند. اما به دلیل مالکیت مشترک، پرداخت نشدن بدهی‌ها و حل نشدن بدهی‌های مالیاتی و برخی ایرادات دیگر، عملا دو باشگاه امکان دریافت مجوز حرفه‌ای را ندارند.

وعده‌های پوچ انتخاباتی مهدی تاج حل مشکل پرسپولیس و استقلال در آسیا بود. کسی از یاد نبرده است که یکی از دلایل اصلی حذف رییس قبلی فدراسیون حذف سرخابی‌ها در سال گذشته از آسیا بود، اما حالا تاج هم نتوانسته است برای حل این مشکل کاری انجام دهد. ناتوانی فدراسیون نشینان مرتبط و عدم تخصص کارشناسان واحد صدور مجوز حرفه ای یکی از دلایل جدی حذف سرخابی ها از آسیا است.

تاج اما به تنهایی مقصر نیست و بخشی از مشکلات به گردن قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی است. او که چهره قهرمان به خود گرفته است اگر می خواست کمک کند باید زودتر کاری برای پرداخت بدهی استقلال می‌کرد او اخیرا از برگزاری مجمع عمومی سرخابی‌ها  در ۳۰ اردیبهشت خبرداده است که یعنی پیام رسمی و واضح برای حل نشدن مالکیت مشترک و حذف پرسپولیس و استقلال!

در این بین سجادی وزیر ورزش هم اشتباهاتی داشته است. چرا که هر داده غلطی را که مشاورانش به او بدهند در مصاحبه بازگو می‌کند. بعد از استوری رییس سازمان خصوصی سازی هم مدیر روابط عمومی وزارت ورزش توییت زد و‌ نوشت که مجمع سرخابی‌ها بعد از لیگ برتر و حذفی برگزار می‌شود و این هم پیام واضح و رسمی برای حل نشدن مشکل مالکیت به حساب می‌آید و این یعنی حذف قطعی پرسپولیس و استقلال!

این سه نفر مقصر اصلی حذف سرخابی‌ها هستند و جامعه فوتبال ایران از الان باید خودش را آماده رویارویی با این حقیقت کند. آیا بدهی‌های مالیاتی در تاریخ مقرر حل شده؟ استقلال به خاطر عدم تسویه بدهی استراماچونی در تاریخ مقرر، به صورت اتوماتیک از آسیا حذف شد و یک درصد هم شکی در این قضیه وجود ندارد. پرسپولیس اما در بارگزاری مدارک هرچند بهتر عمل کرده اما به خاطر فاکتورهای موجود، این باشگاه هم نمی‌تواند مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دریافت کند.

نویسنده: نیلوفر مژدهی