شنبه هشتم اردیبهشت ماه
قطار لیگ به ایستگاه پایانی رسید

سه ۹۰ دقیقه پر اضطراب

با راهیابی قطار رقابت های فوتبال لیگ برتر به ایستگاه پایانی، پرونده این بازی ها روز پنجشنبه بسته خواهد شد.

در شرایطی دیدارهای پایانی پیش رو قرار دارد که برای نخستین بار سرنوشت تیم قهرمان و حتی تیم های سقوط کننده در گروی بازی های آخر قرار گرفته است، در حقیقت در مجموع بازی های پایانی سه ۹۰ دقیقه پر اضطراب دیده می شود که به دیدار خاص تعلق دارد.

جالب اینکه در طول فصل هیاهو، اعتراض، نتایج غیر منتظره، محرومیت ها وحتی صدور بیانیه ها که بیشتر جنبه تخریب را داشت و دارد، همچنان با روند حرکتی بازی ها رقابتی پا یا پای داشت و دارد که هم اکنون که در هفته پایانی لیگ قرار گرفته ایم، این نکته همچنان با لیگ همراه است.

به جرات می توان گفت: حاشیه های دیدارهای هفته پایانی پر حجم تر از هفته ها و حتی در طول فصل دیده می شود، از این رو لیگ بیست و دوم از استثنایی ترین لیگ ها تاکنون به شمار آمده است.

گذشته از کل دیدارهای هفته پایانی، سه دیدار بیش از دیگران حائز اهمیت قرار دارد. پرسپولیس با نساجی، سپاهان با مس کرمان و نفت آبادان با گل گهر از جمله بازی هایی به شمار می آید که نگاه پر شماری را به سمت و سوی خود معطوف ساخته است.

این سه بازی شرایطی را فراهم ساخته که می توان شادی و گریه را همزمان مشاهده کرد. یکی در جشن قهرمانی و غرق در شادی و پایکوبی دیده خواهد شد و دیگری اشک و ناراحتی را از بابت خداحافظی از لیگ برتر و سقوط به دسته پایین تر را سر خواهد داد.

 هفته پایانی با هشت دیدار دنبال خواهد شد که هر بازی تعریف خاص به دنبال دارد.

پرسپولیس - نساجی

یکی از مهمترین نتایج هفته به همین دیدار تعلق دارد. بیشترین اگر و اما ها در دل این دیدار نهفته است. پرسپولیس با روحیه بالا و با شکل بازی تهاجمی در شرایطی میهمان نساجی است که تنها امتیاز تیم مازنی در این بازی، فرار از منطقه خطر و تثبیت ماندگاری اش در لیگ برتر است.

 

سپاهان - مس کرمان

سپاهان در کرمان به دنبال جام قهرمانی است، اما مس کرمان برای بقا فقط نیاز به پیروزی و شکست سپاهان را دارد. بی شک اهمیت این دیدار بسیار بالا خواهد، اشک و شادی در پایان ای بازی پر رنگ تر از هر میدان دیگری دیده خواهد شد.

گل گهر - نفت ابادان

نفت آبادان برای بقا فقط به برد احتیاج دارد، اما گل گهر بعد از جدایی قلعه نوعی از این تیم دیگر آن تیم با دندان نیش دار دیده نشد. با اینحال تیم سیرجانی همچنان سازمان یافته و با قدرت بازی می کند و تلاش دارند تا بازی آخر را در خانه و مقابل هواداران خودی با خاطرات خوش به پایان ببرند. شاید هم موفق به خاموش کردن شعله های نفت شوند.

استقلال - تراکتور

زیباترین بازی هفته پایانی احتمالا به دیدار استقلال و تراکتور تعلق دارد. تراکتور با خمز به تیمی تبدیل شده که فوتبال دلچسب را ارایه می دهد، از سوی دیگر ساپینتو دوست دارد تا در دیدار پایانی مقابل هوادارانش تیمی را روانه میدان سازد تا اثبات شود، فقط بد شانسی و کج سلیقگی این تیم را از کورس قهرمانی دور کرد.

پیکان - مس رفسنجان

 شاید این دیدار آخرین بازی برای محمد ربیعی همراه با مس رفسنجان باشد. چون ربیعی که به هر حال قصد جدایی از این تیم را دارد، حضورش در تیم امید قطعیت پیدا کرده و اگر چنین نشد از فصل بعد روی نیمکت گل گهر خواهد نشست. برای مجتبی حسینی مربی پیکان سرنوشت نامعلومی وجود دارد، شاید این بازی به نوعی شام آخر مربیان دو تیم تلقی شود.

فولاد - آلومینیوم

دیدار فولاد با آلومینیوم جدال دو تیم میانه جدولی به حساب می آید ناگفته نماند که تیم اراکی با رحمتی فصل خوبی را سپری کرد. هیچ بیننده ای از سبک بازی آلومینیوم خسته نمی شود، فولاد نیز هنوز خود را با سبک و سیاق مربیگری منصوریان وفق نداده است.

 نفت مسجد سلیمان - ملوان

نفت مسجد سلیمان به حضورش در لیگ پایان داد و دیدار پایانی چیزی در حد اوقات فراغت برای این تیم تلقی می شود. ملوان با مازیار زارع که با کاستی ها و کمبودها سوخت و ساخت در نهایت آرمش به میدان خواهد رفت.

ذوب آهن - هوادار

 این دیدار برای دو تیم نه سود خواهد داشت و نه زیان، چون ماندگاری آنها در لیگ قطعیت پیدا کرده و خطری آنها را تهدید نمی کند.

نویسنده: اکبر عزیزی