پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
تکرار ضعیف ترین آمار آقای گلی با همکاری شهریار مغانلو

آقای گل کم فروغ حاصل فوتبال تدافعی

با پایان مسابقات لیگ برتر چیزی که به‌شدت توی ذوق می‌زند جدول گلزنان لیگ برتر است.

وضعیت این جدول در فصل جاری چنان بغرنج است که محمد عباس‌زاده با دقایق کمی حضور در میدان در این جدول قرار دارد و رضا اسدی 11 گله را تعقیب می‌کند. با این حال در هفته آخر مهدی قایدی با 3 گلی که زد خود را به صدر رساند و همراه شهریار مغانلو 12 گله بود اما با اتمام بازی استقلال و ادامه بازی سپاهان شهریار فرصتی پیدا کرد تا با 13 گل این عنوان را به تنهایی از آن خود کند.

با توجه به تعداد هفته‌هایی که از لیگ برتر سپری شده به واقع 13 گل از 30 هفته یعنی آماری حدود 0.43 گل در هر بازی که جای تاسف دارد. در شرایطی که در لیگ جاری به‌طور کلی 431 گل زده شده که سهم هر بازی 1.9 گل است. این نشان می دهد چندان که باید در کارهای تهاجمی موفق نبودیم و جای مهاجمان شش‌دانگ در لیگ برتر خالی به نظر می‌رسد.

با نگاهی به جدول گلزنان ادوار لیگ برتر به این نتیجه می‌رسیم که لیگ برتر جاری، کم‌گل‌ترین لیگ به لحاظ آقای گلی است.

آمار بیست‌ویک دوره گذشته لیگ برتر می‌گوید ادموند بزیک در دومین فصل از مسابقات لیگ برتر با 13 گل زده برای تیم سپاهان کم‌گل‌ترین آقای گلی را به نام خود ثبت کرده و رضا نوروزی از فولاد با ثبت 24 گل در فصل دهم رقابت‌های لیگ برتر بهترین آمار آقای گلی را از آن خود کرده است.فصل قبل نیز گادوین منشا که از چند هفته بعد از آغاز مسابقات به مس رفسنجان پیوسته بود، با عملکرد خوب خود و البته تعداد بالای پنالتی‌هایی که به ثمر رساند به آقای گلی رسید.

متاسفانه آمار مهاجمان فصل قبل به حدی بد بود که منشا با 14 گل آقای گل شد و در همان زمان نیز انتقادهایی را متوجه مهاجمان لیگ برتری کرد. با توجه به این مهم توقع می‌رفت در لیگ جاری عملکرد بهتری از مهاجمان لیگ برتری ببینیم اما همچنان این لیگ به لحاظ گلزنی آسیب دیده است. بدون شک دلایل آن را باید در تفکرات تدافعی که طی چند سال اخیر وارد فوتبال ما شده جست‌وجو کرد.

در پنج فصل اخیر به تدریج شاهد افت مهاجمان بودیم و این فصل آنچه آمار می‌گوید شاهکار این دوره نزول است. در فصل 97-98 کی‌روش استنلی و پریرا به ترتیب از تیم‌های سپاهان و فولاد با 16 گل به‌طور مشترک آقای گل لیگ شدند. در فصل بعد شیخ دیاباته برای استقلال 15 گل به ثمر رساند و آقای گل شد. فصل 1400-1399 سجاد شهباززاده با آمار خیره‌کننده 20 گل زده، سپاهان را تا قهرمانی پیش برد و خود نیز آقای گل شد. شهباز‌زاده‌ای که به لطف همین آقای گلی با قراردادی گران‌قیمت و طبق شنیده‌ها فقط برای یک فصل راهی استقلال شده اما بسیار ناکام بود و هر بار که در ترکیب قرار گرفت مربیان را ناامید کرد.

هرچند در این بین همواره آمار گل‌ها بالا بوده و کمتر اتفاق افتاد که بازیکنی با کمتر از 15 گل آقای گل شود اما این سیر نزولی که در فصول اخیر بیشتر به چشم می‌آید می‌تواند زنگ خطری برای متولیان این امر باشد.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که در دوره‌های ابتدایی لیگ از جمله فصلی که آمار کمترین گل برای آقای گل مسابقات رقم خورده است، لیگ 14 تیمی بوده و از قضا در فصلی که نوروزی 24 گل زده است هم لیگ با حضور 18 تیم برگزار می‌شده که بخشی از این اختلاف با توجه به تعداد کمتر مسابقات در فصول ابتدایی قابل توجیه است.

گزارش: نیلوفر مژدهی