پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
انتظار مردم از فدراسیون و سازمان لیگ؛

در اجرای قانون قاطع باشید !

فصل نقل و انتقالات فوتبال از راه رسید. نباید اجازه داد بی قانونی، دلال بازی و به تاراج بردن پول بیت المال اساس فوتبال کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

همه ساله در این ایام شور و هیجان و تغییرات در آرایش تیم‌ها و جا به جایی بازیکنان در فوتبال باشگاهی حاکم می شود.

مدیران و مربیان باشگاه‌ها بر اساس نیازهای فنی و برای پوشش دادن نقاط ضعف و تقویت موضوعات فنی خود در خصوص جذب یا خروج نیروهایشان از لیست اقدام‌ می کنند.

در این زمینه و برای نظارت بر عملکرد باشگاه ها و چگونگی هزینه کرد آنها باید دقت بیشتری داشت، زیرا عمده این هزینه ها از بودجه دولتی و تیم‌های وابسته به صنایع صورت می گیرد و از جیب مردم برداشت می شود.

لذا انتطار این است که با نوشتن قوانین و آیین نامه های اجرایی مدون ، به رد و بدل شدن پول نظارت کرد و اجازه ولخرجی و حاتم بخشی به برخی خاطیان نداد.

چندی پیش به بهانه کاهش قرارداد بازیکنان داخلی و جلوگیری از پرداخت های نجومی پیشنهاد استفاده از بازیکنان خارجی  بیشتری به باشگاه ها داده شد.

در این راستا تعداد بازیکنان خارجی هر باشگاه تا عدد شش افزایش یافت. افزون بر آن اخیرا فدراسیون هم چند بند را به چگونگی جابه جایی بازیکنان در آیین نامه گنجاند.

حرف صریح ما در این گیر و دار ضرورت قاطعیت در اجرای قوانین است. اولا قوانینی را وضع کنید که ضمانت اجرایی داشته باشد. ثانیا اگر سقفی را تعیین می کنید، در برخورد با قراردادهای مساله دار، محافظه کاری نکنید.

در تحلیل قبلی یاد آور شدیم برای بازیکن و باشگاه خاطی کارت بازی صادر نکنید و با نفراتی که از قوانین تخطی می کنند قاطعیت داشته باشید.

باید در نظر داشت دلال‌ها واسطه ها برای دور زدن‌ قوانین از راه های متفاوتی استفاده می کنند.

برای مثال اگر سقف معینی را برای انتقال بازیکنان و مربیان تعیین کنید، مدیران و دلال‌ها قطعا راههای دیگری را برون رفت از موضوع انتخاب می کنند.

در گذشته هم شاهد بوده ایم، باشگاه ها در پشت صحنه به بازیکنان  مورد نظر خودرو، زمین یا آپارتمان داده اند که در قرارداد نوشته نشده است.

یا در موضوع مالیات بازیکنان و مربیان بر خلاف مقررات اقدام کرده و باشگاه را متعهد به پرداخت مبالغ مالیاتی نموده اند.

موضوع دیگری که در مباحث مدیریت فوتبال باشگاهی همواره مغفول مانده، ضرورت انتخاب مدیران و اعضا هیات مدیره های مجرب و متعهد است.

مدیری که برای حفظ منابع دولتی و بودجه اختصاص یافته دلسوزی نمی کند و حاتم بخشی می کند یا با واسطه ها و دلال‌ها همدستی دارد، قطعا باید از صحنه فوتبال دور شود.

مدت‌ مدیدی است این حرف ها و بایدها و نبایدها را متذکر می شویم و در نهایت تاسف اقرار می کنیم در فدراسیون و سازمان لیگ و کمیته های ذیربط اراده و عزمی برای اجرای درست قوانین نمی بینیم.

در برخی مقاطع برخی مدیران بالا دستی و نمایندگان دولت و مجلس و استانداران هم وارد صحنه شده و با سفارش و توصیه در امور فدراسیون دخالت می کنند.

هرگونه اغماض و ندید گرفتن خبط و خطا عوارض بعدی دارد. بسیاری از باشگاهها در پرداخت نجومی بازیکنان مشکل پیدا می کنند. تلنبار شدن دیون و گشایش پرونده در محاکم باعث صدور آرا در فیفا و محرومیت شده است و..

باید ببینیم این بار سازمان لیگ چگونه با پروسه نقل و انتقالات برخورد می کند و چه مسیری را برمی گزیند و...؟

نویسنده: احمد میرزاییان