پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
سرخابی ها با چه شیوه ای بازی می کنند؛

سرنوشت ساپینتو در دستان گل محمدی !

ترکیب دو تیم در شهر آورد تقریبا مشخص است، اما  آنچه که تعیین کننده به نظر می رسد، تقابل تاکتیکی و شیوه مقابله گرایانه مربیان در مستطیل سبز است.

ساپینتو تا حدی زیادی به برد در جام حذفی و کسب جام نیازمند است. شاید به تعبیری باید اعتراف کرد، باخت و از دست دادن جام سرنوشت او را تغییر خواهد داد و چه بسا مربی پرتغالی را در فصل بعد در نیمکت استقلال نبینیم!

در قیاس با ساپینتو باید گفت: گل محمدی خیلی تحت فشار نیست. او با شکست دادن استقلال در لیگ و کسب جام اسباب رضایت هواداران را فراهم کرد و حالا با تمرکز بهتری نفرات خود را در مستطیل سبز آرایش خواهد داد.

پرسپولیس ترکیب اصلی خود را شناخته است. به نظر نمی رسد شاهد جا به جایی و تغییر نفرات باشیم.

بیرانوند ستون اصلی و بهترین فرد در ترکیب یحیی در فاز دفاعی است. پور علی گنجی، گولیسیانی، نعمتی و اسماعیلی فر ۴ مدافع مرکزی و کناری هستند.

در مرکز میدان سرلک و سروش رفیعی حضور پر رنگی دارند و در دیدارهای گذشته عصای دست یحیی در اداره بازی و اجرای صحیح شیوه های  تهاجمی و تدافعی بوده اند.

ترابی و صادقی در کناره ها نقشی بی بدیل دارند. بازگشت آل کثیر و تلاش و دوندگی خوب او، کادر فنی را در نوک‌پیکان حمله امیدوار کرد.

مشارکت وحید امیری در حملات و مانورها و پاسهای طلایی او یقینا برگ برنده یحیی در شهر آورد خواهد بود.

پرسپولیس را در بازی‌های گذشته با  همان روش  ۱- ۳-۲-۴ دیدیم که در مواقع حمله و دفاع تا حدی اصلاح شده بود.

در نقطه مقابل هم  به شیوه بازی و تاکتیک مقابله گرایانه ساپینتو باید دقت کرد.

او هوشیار است و توانا.

ساپینتو درک و فهم درستی از فوتبال ما پیدا کرده است.این شناخت و آگاهی حتما در بازی شهر آورد کمک زیادی به استقلال خواهد کرد.

استقلال هم مانند پرسپولیس ترکیب اصلی خود را شناخته، اما در برخی مقاطع ساپینتو جا به جایی هایی در ترکیب ایجاد می کند که غیر مترقبه است و سوال برانگیز!

دقیقا مانند شهر آورد قبلی در لیگ که در خط حمله بابایی را جانشین ارسلان مطهری کرد! در خط حمله استقلال قطعا قائدی، محبی و مطهری قرار می گیرند.

در خط میانی روزبه چشمی، رضاوند و مهری در ترکیب اصلی هستند. چشمی مهره کلیدی است که ریتم بازی آبی ها را تعیین می کند. در امور دفاعی ساپینتو قدری دغدغه دارد.

آسیب دیدگی یامگا به کلی رفع نشده است. او در تمرینات اخیر شرکت داشته، اما برای حضور در ترکیب ابهاماتی وجود دارد.

حردانی و میرزایی هم آسیب دیده اند. حردانی البته شرایط روبراه تری دارد و در تمرینات مشارکت داشته است.

همین شرایط برای غلامی وجود دارد. او در بازی گذشته با اندکی درد از زمین خارج شد.

حضور سیلوا در کنار غلامی و سلمانی تا حدی مورد انتظار است، اما در پست دفاع راست شاید حردانی در ترکیب باشد. اگر چه احتمال حضور یامگا هم دور از انتظار نیست.

در درون دروازه استقلال حسینی نقش مهمی در فاز تدافعی ایفا می کند. استقلال را در بازی‌های گذشته پرانرژی و هجومی دیدیم.

استفاده از سه مهاجم، افزایش سرعت در تهاجم و انتقال سریع از فاز دفاع به حمله از عمده تفکرات ساپینتو است که بسیار مورد اقبال هواداران قرار گرفته است.

او از محبوبیت خاصی نزد هواداران برخوردار است و بازی‌های هجومی او مورد پسند طرفداران آبی قرار گرفته است.

البته این بازی شرایط خاص خود را دارد و نمی توان بی گدار به آب زد. دو طرف عناصر کلیدی در خط حمله دارند، اندکی بی ملاحظه گری و غفلت از تفکرات دفاعی تمام تفکرات و تدابیر مربیان را بر باد خواهد داد.

فرصت کمی تا شهر آورد باقی است. کادر فنی دو طرف با آنالیز و بررسی جوانب امر و استفاده از تمام عناصر حاضر، تصمیم نهایی را خواهند گرفت و آماده ترین نفرات را به میدان خواهند فرستاد.

گفته شده حدود پنجاه هزار نفر فرصت حضور در ورزشگاه پیدا خواهند کرد. در امور داوری  از داوران کنار دروازه هم استفاده می شود تا در نبود var خطاها و اشتباهات به حداقل برسد.

امیدواریم حسن ختام بازی‌های داخلی با برگزاری نمایشی زیبا و تاکتیکی از سوی دو طرف همراه باشد و هر تیمی که شایسته تر است به قهرمانی برسد.

باید بدانیم که با  هیاهو و جنجال آفرینی به جایی نمی رسیم. فوتبال با رویه فعلی و انگ زدن به این و آن لطمه می بیند و به قهقرا می رود!

نویسنده: احمد میرزاییان