پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
یک تقابل زیبا و خاطره آمیز؛

ویژگی های ۱۰ خرداد و شهر آورد ۱۰۱

بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس در فینال حذفی و تقارن آن با سالروز میلاد امام رضا ع را به فال نیک ‌می گیریم.

انتظار داریم بازیکنان دو طرف ارائه دهنده فوتبالی ناب و زیبا باشند و تیم شایسته تر جشن قهرمانی بگیرد.

در یکصد و یکمین شهر آورد تهران و در دهم خرداد ماه که دهه کرامت نامگذاری شده است، شاهد یکی از حساس ترین و مهم ترین تقابل دو تیم قدیمی پایتخت هستیم.

استقلال با ساپینتو با  اتخاذ فوتبال تهاجمی صاحب بهترین خط حمله لیگ شد. آبی ها علی رغم شایستگی فراوان در نهایت به مقام سوم در لیگ باشگاهی رسیدند.

پرسپولیس هم با یک مربی ایرانی و با هوشیاری گل محمدی و کادر فنی مجرب در کنار او به جام قهرمانی دست یافت. قرمزها هم بهترین خط دفاع را به خود اختصاص دادند.

تقابل بهترین خط حمله با بهترین خط دفاع را باید از ویژگی های خاص شهر آورد۱۰۱ در دیدار نهایی جام حذفی تلقی کرد.

پرسپولیس در فاز دفاعی تمام نفرات خود را در اختیار دارد، اما آسیب دیدگی یامگا و غلامی باعث دلمشغولی و دغدغه ساپینتو و کادر فنی شده است.

یامگا هنوز شرایط بازی ندارد، غلامی هم تمرین روز گذشته را نیمه تمام ترک کرد و به اتاق فیزیوتراپی رفت. او از ناحیه شکم آسیب دیده است.

احتمالا به جای این دو بازیکن حردانی و مرادمند به میدان خواهند رفت. در درون دروازه استقلال - کاپیتان حسینی- نقطه اتکا ساپینتو قرار دارد. در آن سوی میدان و در ترکیب دفاعی پرسپولیس آرامش برقرار است.

بیرانوند در بهترین شرایط روحی و روانی و آمادگی جسمانی قرار دارد. ترکیب چهار نفره پورعلی گنجی، گولیسیانی، اسماعیلی فر و نعمتی دست نخورده باقی مانده است.

در میانه میدان تقابل بازیکنان شاخص دوتیم دیدنی تر از گذشته است. ترکیب سه نفره استقلال با چشمی، رضاوند و مهری سر و شکل گرفته است.

پرسپولیسی ها هم با دو هافبک میانی و دو وینگر کناری ابتکار عمل را در دیدارهای قبلی مال خود کرده اند.

سرلک و سروش در مرکز میدان از تحرک و دوندگی ترابی و صادقی به عنوان دو هافبک کناری به بهترین شکل بهره می برند. امیری هم در کنار این چهار بازیکن نقش محوری دارد.

استقلال که در دیدارهای گذشته با سه مهاجم و روش هجومی ۳- ۳-۴ صاحب برد های پرگلی شد، در دیدار فردا هم به هنرنمایی قائدی و سرعت محبی و جسارت مطهری دل بسته است.

شاید فردا تغییر تاکتیکی را در روش بازی استقلال ببینیم. انتقال محبی به پست هافبک راست و محکم کردن کمر بند خط میانی از ملزومات کار است تا فضای حیاتی از هافبک های پرسپولیس سلب شود.

گل محمدی  از اواسط دور برگشت وحید امیری را در پست مهاجم‌کاذب به خدمت گرفت و او را در کنار مهاجم هدف تیمش قرار داد. امیری در امور دفاعی هم مشارکت دائمی دارد و در زمره پرکارترین بازیکنان لیگ می باشد.

آل کثیر هم با بازگشت موثر و دوندگی خوب خود، معایب قرمزها را در فاز تهاجمی بر طرف کرد. مجموعه این عوامل و حضور عناصر باتجربه و شاخص دو تیم، از در پیش بودن دیداری جذاب حکایت می کند.

انتخاب دو داور در پشت دروازه ها هم برای کاهش خطاها صورت گرفته است. نقطه برتری استقلال، ‌موضوع مهم سرعت در تهاجم و انتقال سریع از فاز دفاع به حمله است.

پرسپولیسی ها هم به مالکیت توپ، کارهای ترکیبی و ایجاد مثلث های فریبنده در عمق دفاع حریفان شهره هستند.

حضور بیرانوند در قفس توری پرسپولیس و مهارت ویژه او در تقسیم توپ و بازی هنرمندانه با پا هم از نقاط قوت تیم گل محمدی است که خروج از پرس و تحت فشار گرفتن را بی اثر یا کم اثر می کند.

باید دید ساپینتو در تقابل با پنج هافبک رقیب و بازی مالکانه آنها و شروع بازی با بیرانوند چه تدابیری را در دستور کار دارد.

شاید در مقاطعی که بیرانوند توپ را در اختیار دارد بهترین راه عقب نشینی تا مرکز میدان است تا خط دفاع پرسپولیس هم جلو بکشد.

در این لحظات ربودن توپ و ارسال آن به پشت مدافعان پرسپولیس، شرایط را برای گلزنی قائدی و‌ محبی فراهم ‌می کند. این حربه را هم ‌پرسپولیسی ها در دیدار با هوادار نشان دادند.استفاده از ضد حملات و بهره بردن از سرعت ترابی و صادقی تاکتیک ویژه قرمزها بود.

به لحاظ روحی و روانی باید اذعان کرد، استقلالی ها تا حدی تحت فشار هستند. ساپینتو برای ماندن در کنار آبی ها نیاز به ‌پیروزی و کسب جام دارد.

گل محمدی به جهت قهرمانی در لیگ شرایط متفاوتی را در جام حذفی تجربه می کند. تیمی که در این دیدار تمرکز بهتری داشته باشد و از فرصت ها استفاده کند به جام قهرمانی می رسد.

امید که فردا نمایشی زیبا و به دور از هیاهو و جنجال را از سوی دو طرف شاهد باشیم و حسن ختام بازی‌های داخلی را پیکاری دیدنی همراه باشد.

نویسنده: احمد میرزاییان