پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
لیگ ملت ها از نگاهی دیگر

چاره اندیشی به جای خصومت ورزی

در هفته نخست لیگ جهانی والیبال تمام تیم های باختند از ایتالیا و برزیل گرفته تا آمریکا و لهستان اما ژاپنی ها تنها تیمی هستند که بدون شکست در صدر جدول قرار گرفته اند.

چهار بازی و چهار پیروزی شمشیر سامورایی ها را صیقل داده است، تیم ملی ایران با یک پیروزی و سه باخت در رده یازدهم ایستاد. با احتساب امتیازات لیگ ملت ها ژاپن با 305 امتیاز در رده هفتم و ایران با 250 امتیاز در رده یازدهم جای گرفته اند.

لیگ ملت ها از سال ها پیش میعاد آزمون و خطای بازیکنان جوان بود و هنوز نیز این رویه و طرز تفکر وجود دارد. بارها در اینباره نوشته ایم اما دوستان لیگ ملت ها را غایت آرزو های والیبال دنیا قلمداد کرده اند و آنقدر این رویداد را آگراندیسمان کرده بودند که انگار از المپیک هم مهمتر است و این همین مسئله توقعات افکار عمومی را از تیم ملی ما بالا برده است تا جایی که هیچ شکستی را بر نمی تابد.

اما واقعیت این است که با وجود اقدامات فدراسیون بین المللی باز هم تیم های بزرگ به دور دادن بازیکنان جوان اهتمام کرده اند، ایتالیا یک نمونه بارز است پس ما اگر به جوانان کشورمان میدان بدهیم جای نقد و تردید نخواهد بود به شرط اینکه تعریف درستی از جوانگرایی داشته باشیم.

پارسال بار ها و بار ها گفته اند که استفاده از بازیکنان جوان صبوری می خواهد و امسال نیز همین حرف تکراری بازگویی می کنند واقعا چه وقتی باید از تیم ملی انتظار موفقیت داشت؟

بنا را بر این گذاشته ایم که از تیم ملی حمایت کنیم ولی پشتیبانی چشم و گوش بسته را نمی پذیریم. در این راستا اعتقاد داریم که به جای جبهه گیری مقابل همدیگر به رایزنی و همفکری بپردازیم. اجازه دهیم بدون تخریب و خصومت ورزی دیدگاه هایمان را مطرح سازیم.

 جواب دادن و استوری گذاشتن دردی را دوا نمی کند همفکری بهترین راه برای رسیدن به وحدت قلبی است. نگاه ما همانی است که در گذشته بار ها نوشته ایم، بازیکنان جوان ما باید از سنین نوجوانی درست پرورش پیدا کنند تا در تیم ملی دچار فراز و فرود و نواقص بی پایان نشوند و این نکته است که باید بالاتر از موفقیت یا ناکامی تیم ملی در یک برهه مورد بررسی قرار گیرد.

جدول لیگ ملت‌ها 2023 در پایان هفته نخست به قرار زیر است:

1- ژاپن 4 برد و 12 امتیاز

2- آمریکا سه برد و 9 امتیاز

3- آرژانتین سه برد و 9 امتیاز

4- اسلوونی سه برد و 9 امتیاز

5- برزیل سه برد و 9 امتیاز

6- لهستان دو برد و 7 امتیاز

7- هلند دو برد و 7 امتیاز

8- صربستان دو برد و 6 امتیاز

9- ایتالیا دو برد و 6 امتیاز

10- بلغارستان یک برد و 5 امتیاز

11- ایران یک برد و 4 امتیاز

12- فرانسه یک برد و 3 امتیاز

13- کوبا یک برد و 3 امتیاز

14- آلمان یک برد و 3 امتیاز

15- کانادا یک برد و دو امتیاز 

16- چین یک برد و دو امتیاز

هفته دوم لیگ ملت‌ها 2023 گروه مردان به میزبانی روتردام هلند و اورلئان در فرانسه از 20 تا 25 ژوئن (30 خرداد تا 4 تیرماه) برگزار خواهد شد که مردان والیبال ایران در روتردام با تیم‌های آلمان، ایتالیا، آمریکا و هلند روبرو خواهند شد.

نویسنده: جمشید حمیدی