پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
غریبه های بدون مشورت

اینجا استقلال است، حواستان را جمع کنید...

فرق است میان تحقیر و اهانت با بیان حقیقت، بنابراین وقتی قرار بر نقد موضوعی خطیر است، ضمن رعایت ادب، باید واقعیات را بیان کرد و منتقدان حق ندارند به بهانه اینکه کسی این وسط کوچک یا حقیر شمرده شده، اصل ماجرا را پشت چیزی پنهان کنند.

مثلاً اگر می گوییم تیم ملی فوتبالمان باید با حریفان اسم و رسم دار بازی کند، قطعاً نمی خواهیم تیم ملی فوتبال افغانستان را کوچک بشماریم و خدای ناکرده مردم این کشور را برنجانیم.

واقعیت این است که وقتی چند ماه دیگر باید با امثال ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و عربستان سعودی برای قهرمانی رقابت کنیم، بازی تدارکاتی با افغانستان نمی تواند آمادگی مطلوبی در ملی پوشان به وجود آورد یا کادر فنی را متوجه ضعف‌ هایمان کند.

مشابه این جریان را در ارتباط با انتخاب سرمربی استقلال نیز شاهد بودیم و مجدداً تاکید می کنیم که حقیقت پردازی و نقد ماجرا، با کوچک کردن برخی در این میان، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

در روزهای اخیر نام سرمربی مس رفسنجان یعنی محمد ربیعی به عنوان اصلی ترین رقیب جواد نکونام برای تصاحب نیمکت استقلال مطرح شد، موضوعی که ابتدا شوخی به نظر می رسید یا اینگونه برداشت می شد که یکی دو رسانه حامی او از هرج و مرج بازار نقل و انتقالات استفاده کرده و به نفع خود شایعه پراکنی نموده اند.

اما وقتی عنوان شد منصوریان و ساکت الهامی از میان گزینه ها کنار رفته و تنها نکونام و ربیعی باقی مانده اند، متوجه شدیم موضوع چیزی فراتر از آن شوخی بی مزه است.

همین الان مسئولان مس در انتظار بله از سوی ربیعی هستند تا قراردادش را تمدید کنند اما کیست که نداند مدیر برنامه های این مربی بعد از این چند روز قرار است چه طاقچه بالایی برای رفسنجانی ها بگذارد و چنین عنوان کند که استقلال با او فقط یه امضاء فاصله داشته تا در نهایت اینچنین به هدف خود یعنی افزایش چشمگیر مبلغ قرارداد وی برسد.

این البته یک طرف جریان است و از آن سو نیز فقط یک ناوارد و غریبه به نام حجت کریمی قادر بوده به این جریان سازی کمک کند وگرنه یادمان نمی آید یک مربی غیر استقلالی (آن هم تازه کار و کاملاً معمولی و بدون افتخار) جزو کاندیداهای نهایی سرمربیگری آبی ها قرار گرفته باشد.

اینجاست که ضمن احترام به شخصیت و تلاش ها و موفقیت های نسبی محمد ربیعی در رفسنجان، صراحتاً عنوان می کنیم در شأن استقلال نیست که چنین انتخابهایی داشته باشد. امثال ربیعی و الهامی و... در شرایط عادی هیچ گاه شایستگی و توانایی سرمربیگری تیمی چون استقلال را نخواهند داشت و هوادار متعصب این تیم نیز اجازه حضور آنان را روی نیمکت نخواهند داد، لذا یکی همچون حجت کریمی حق نداشته به چنین افرادی حتی فکر کند.

گرچه بعد از نمایش مضحک لوپز و کنفرانس خبری اش، همه نگاه ها معطوف به جواد نکونام است و اعلام هم شده که روز شنبه خبر رسمی انتصاب کاپیتان سابق آبی پوشان به عنوان سرمربی این تیم منتشر خواهد شد، اما هرگز یادمان نخواهد رفت به همت جناب حجت کریمی، طی روزهای اخیر چقدر استقلال را کوچک کردند.

نه مطرح شدن نام امثال الهامی و ربیعی برای سرمربیگری در شأن استقلال بود، نه برگزاری نشست خبری برای مربی بیکار و درجه چندم اسپانیایی. البته حضور فردی چون حجت کریمی در رأس مدیریت استقلال، خود به معنای واقعی کلمه، کوچک کردن این باشگاه است که متاسفانه سال ها است در این زمینه کم کاری و غرض ورزی صورت می گیرد و کسی به حرف هوادار و منتقدین گوش نمی کند...

گرچه بعید است اما امیدواریم در ادامه، سرپرست موقت مديرعاملی باشگاه استقلال (که حقیقتاً یک غریبه در این فوتبال است) حداقل با چند نفر در رابطه با تصمیماتش مشورت کند تا اینچنین استقلال را سوژه نکند..

نویسنده: حامد فرضعلی بیک