پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
خبر ویژه از ورزش ترکیه  

بانویی که از مسعود اوزیل مشهور تر است

پیراهن ادا اردم والیبالیست از پیراهن مسعود اوزیل ستاره مشهور فوتبال جهان ارزشمند تر است.

در حال حاضر، ادا اردم دوندار، کاپیتان تیم والیبال زنان باشگاه فنرباغچه، از مسوت (مسعود) اوزیل ستاره مشهور جهان که در بخش فوتبال مردان این باشگاه ورزشی،  بازی می‌کند، محبوب‌تر است.

ادا اردم دوندار 

متولد ۲۲ ژوئن ۱۹۸۷ ( ۳۶ ساله )یک بازیکن والیبال حرفه ای ترکیه است. با ۱۸۸ سانتیمتر قد در پست دفاع وسط بازی می کند. او در حال حاضر برای فنرباغچه اس‌کی و تیم ملی ترکیه بازی می‌کند و کاپیتان هر دو تیم است.

ادا اردم از سال ۲۰۰۸ با پیراهن شماره ۱۴ برای فنرباغچه بازی می کند. او قبل از پیوستن به فنرباغچه، ۴ سال (۲۰۰۸–۲۰۰۴) برای بشیکتاش بازی کرده بود. او بیش از ۳۰۰بار برای تیم ملی ترکیه بازی کرد.

در سال ۲۰۱۰ در دوحه قطر، ادا با فنرباغچه قهرمان باشگاه های جهان FIVB شد و جایزه بهترین سرویس زننده را به دست آورد. او سال ۲۰۱۱ در لیگ اروپا با تیم ملی ترکیه مدال نقره و همچنین جایزه بهترین سرویس زننده را به دست آورد.

او با فنرباغچه در مسابقات قهرمانی باشگاه های جهان در سال ۲۰۱۲ FIVB که در دوحه برگزار شد، بازی کرد و به تیمش کمک کرد تا پس از شکست ۳ بر صفر تیم لانچراس د کاتانو از پورتوریکو، مدال برنز را کسب کند.


مسعود اوزیل

مسوت (مسعود) ترکی: زاده ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸  فوتبالیست حرفه‌ای سابق آلمانی است که در پست هافبک تهاجمی بازی می‌کرد. اوزیل به دلیل مهارت های فنی، خلاقیت، مهارت های پاس دادن و بینش معروف بود. او همچنین می توانست در پست هافبک کناری بازی کند.

اوزیل که در گلزن کرشن به دنیا آمد و در همین شهر بزرگ شد، دوران حرفه ای باشگاهی خود را با بازی در باشگاه شالکه ۰۴ آغاز کرد، قبل از اینکه در سال ۲۰۰۸ در سن ۱۹ سالگی با وردربرمن قرارداد امضا کند. اوزیل یک ملی پوش آلمانی است با کسب ۵ جایزه سال آلمان رکورددار و بهترین بازیکن است. او اولین بازی خود را برای تیم ملی آلمان در سال ۲۰۰۹در سن ۲۰ سالگی انجام داد و در پنج تورنمنت بزرگ حضور داشت.

در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱، اوزیل به باشگاه فنرباغچه ترکیه نقل مکان کرد.

او پس از اینکه قراردادش با آرسنال شش ماه پیش از موعد فسخ شد، به عنوان یک بازیکن آزاد به این تیم ملحق شد. اگرچه شرایط مالی فاش نشده بود، اوزیل قراردادی ۳ و نیم ساله با فنرباغچه به ارزش ۴/۵ میلیون پوند (۵ میلیون یورو) در فصل امضا کرد و 2.6 میلیون پوند (3 میلیون یورو) پاداش امضای قرارداد دریافت کرد.

او پس از امضای قرار داد با این تیم گفته بود : "من بسیار هیجان زده هستم زیرا همیشه طرفدار فنرباغچه بودم. یک رویا برای من محقق شد. به همین دلیل برای پوشیدن این پیراهن بسیار هیجان زده هستم. امیدوارم در کنار هم تیمی هایم موفق باشم. امیدوارم همه چیز خوب باشد. بهترین ها را آرزو می کنم."

مسعود اوزیل،پس از فسخ قراردادش با این باشگاه در سال ۲۰۲۲ ، او با استانبول باشاک شهیر قرارداد امضا کرد و در سال ۲۰۲۳ بازنشسته شد.

از فصل گذشته، باشگاه ورزشی فنرباغچه پیراهن‌هایی را که ورزشکاران رشته‌های فوتبال، بسکتبال و والیبال می‌پوشند، به حراج گذاشته است. در امر فروش، هواداری که بالاترین قیمت را بپردازد صاحب پیراهن می شود. در این فصل پیراهن نماد تیم والیبال بانوان و همچنین کاپیتان آن تیم  ادا اردم گرانتر از پیراهن اوزیل کاپیتان تیم فوتبال مردان و همچنین ستاره مشهور جهان (قهرمان جهان با تیم ملی آلمان در سال ۲۰۱۴ و ۵ بار بهترین بازیکن سال آلمان) فروخته شد.

پیراهن ادا اردم به قیمت ۱۱۱۲۰ لیر ترکیه (۷۲۴ یورو) فروخته شد، در حالی که قیمت پیراهن اوزیل توسط هواداران ۱۰۰۰۰ لیر ترکیه (۶۵۰ یورو) بود.

برگردان: رحیم رحیم زاده