پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
برداشت هایی از سرزمین سمرقند و بخارا؛

کافا،‌ کسب جام و کانال‌های دفاعی!

پیروزی بر ازبکستان و کسب جام در کافا این آگاهی را به قلعه نوعی داد تا با واقع بینی درایت به طراحی و اصلاح ساختار تیم ‌ملی بپردازد.

حسن‌ ختام تورنمنت کافا و رویارویی با ازبکستان میدانی مهم برای محک جدی ملی پوشان بود.

حریف تیمی چغر، دونده و به شدت فیزیکی بود و در زمین خود از حمایت تماشاگران و شرایط اقلیمی بهره می برد.

در دیار سمرقند و بخارا بار دیگر از برتری تیم ملی کشورمان در فاز تهاجمی بهره بردیم. طارمی هرگاه صاحب توپ شد، خط دفاع ازبکستان ها مانند پنیر سوییسی از هم باز شد .

زوج طارمی و آزمون نعمت بزرگی برای تیم ملی است. دوندگی و سختکوشی دیگر نفرات هم ‌ازبک ها را زمین‌گیر کرد.

چشمی و عزت الهی در مرکز میدان در تسخیر فضا و اداره بازی تلاشی ستودنی داشتند. در غیاب جهانبخش و قلی زاده که در بازی های گذشته دو وینگر طلایی تیم ملی بودند، این بار محبی و قائدی مورد آزمایش قرار گرفتند.

محبی سختکوش و دونده بود. اما قائدی در پایه گذاری حملات زهر همیشگی را نداشت و در کار دفاعی مشارکت نمی کرد. ورود امیری به جای قائدی ناهماهنگی تیم‌ ما را در جناح چپ پوشش داد.

دو مدافع کناری ما (حاج صفی و رضاییان) اگر چه در نفوذ ها مشارکت دائمی داشتند، اما در برگشت ها و امور دفاعی متزلزل نشان دادند.

در وقت نخست بارها هافبک های کناری ازبک حاج صفی را دور زدند و او در کارهای سرعتی حریف جا ماند.

مصدومیت زود هنگام بیرانوند و خروج او فشار روانی بی حد و حصری به تیم وارد کرد، اما حضور موفق نیازمند پایداری و ثبات را به قفس توری ایران ارزانی داشت. کنعانی و پورعلی گنجی در امور دفاعی زوج موفقی بودند.

پرخاشگری و عصبانیت بی دلیل کنعانی و اخراج او در دقایق پایانی را باید مدیریت کرد. این نوع حرکات پسندیده نیست و درگذشته از این مساله آسیب دیده ایم.

نگاه دقیق قلعه نوعی به جوان‌ها و آزمایش نفرات در بازی‌های قبلی شناخت کاملی در اختیار کادر فنی گذاشت.

توانایی و ظرفیت فردی بازیکنان ما بالا است. این تکنیک و پتانسیل انفرادی را باید در مسیر اهداف گروهی قرار داد.

از این بابت قلعه نوعی دارای قدرت تشخیص بالایی است و در تغییر تاکتیک و تقابل تاکتیکی زبانزد است. تصمیم او در ابتدای وقت دوم و فراخوانی امیری به جای قائدی و رفع معایب تیمی در جناح چپ از دقت نظر او حکایت دارد.

کسب جام در این مقطع زمانی را به فال نیک می گیریم. امیدواریم با حمایت از این نفرات و تدارک کاملتر تیمی متحد و منسجم را راهی جام ملت ها کنیم و پس از سال ها قهرمانی را به هواداران هدیه دهیم.

نویسنده: احمد میرزاییان