پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
رقابت‌های نوجوانان قهرمانی آسیا (تایلند)؛

پیروزی مقابل کره، با نمایشی تاکتیکی

فهم درست از قابلیت های فنی و توان جسمی و روحی نوجوانان ایران و مقابله تاکتیکی و حساب شده با تیم قدر کره، یک پیروزی بزرگ به نام ما نوشت.

نمایش منطقی طی دو نیمه و پیاده کردن اهداف تاکتیکی تیم در برابر کره، از سوی بر و بچه های ۱۷ ساله های ایران را باید  مهم و حیاتی قلمداد کرددر هوای شرجی و دم کرده تایلند، نود دقیقه جنگیدن و دویدن نشان از توان فیزیکی بالا دارد. به بدن های بیدار و کارهای استقامتی نیاز دارد. بازیکنان ما با آنالیز درست و درک اصولی از سرعت و کار تیمی کره به ویژه در فاز تهاجمی، مقابله تاکتیکی حساب شده ای ارائه دادند.

تنگ کردن فضا و پوشش دفاعی، باز پس گیری توپ و سرعت در انتقال توپ به زمین حریف به بهترین شکل اجرا شد. دو گل دقایق ۱۸ و ۱۹ از این حربه به دست آمد. دو گل به حریف زدیم و در ضد حملات بارها دروازه کره را تهدید کردیم.

کره که دو برد پرگل مقابل قطر و افغانستان داشت در این دیدار اسیر تدابیر خوب حسین عبدی و بازیکنان ایران بود. تیم‌ ما نود دقیقه دوید. نظم ‌تاکتیکی خود را تا پایان حفظ کرد و یک لحظه پاپس نگذاشت.

آرشا شکوری ظهور یک دروازه بان شایسته را نوید داد. احسان نفری و درویش عالی دو مدافع مرکزی بودند.این دو همخوانی درستی داشتند .نیما اندرز و ذلیخایی دو مدافع کناری ما در نفوذها عالی و در کار دفاع هوشیار بودند. گل نیما اندرز حکایت از سرعت، جسارت و توان بدنی بالا داشت.

در مرکز میدان تیم‌ما دو هافبک جنگنده، با قدرت حفظ توپ بالا داشت.قلی زاده و زمانی با تسخیر فضا و احاطه بر خط میانی، راهبری درستی داشتند. این دو با کارهای تخریبی بازی ‌سازی را از حریف گرفته بودند. براجعه و ماهان صادقی هم به عنوان دو وینگر کناری مکمل حرکات دو هافبک کناری بودند. رزاقی نیا هم با دوندگی و جسارت در کنار کسری طاهری در فاز تهاجمی بارها خط دفاع کره را آزار دادند.

همانطور که پیشتر اشاره داشتیم زدن دو گل زود هنگام به کره و حفظ آن و ایجاد ثبات و استحکام در امور دفاع در سنین پایین نیازمند بدن‌های بیدار و داشتن تمرکز و روحیه بالا است. از این حیث تیم‌ ما کامل  و بالانس بود. چیدمان نفرات در زمین به درستی انجام شد. سرعت حریف با پوشش مناسب گرفته شد و در فاز تهاجمی به درستی از سرعت و کارهای ترکیبی سود بردیم.

نوجوانان ایران با این برد و با ۷ امتیاز در صدر گروه دوم ایستادند، کره دوم شد. افغانستان هم با پیروزی برابر قطر در جای سوم قرار گرفت.

تیم ‌ما در مرحله حذفی با یمن دیدار می کند و کره به مصاف تایلند میزبان می رود. در صورت برد مقابل یمن تیم ما راهی جام جهانی خواهد شد که کاملا استحقاق آن را دارد..

در دیگر دیدارها ژاپن ‌با استرالیا و عربستان هم با ازبکستان مقابله می کنند.

نویسنده:  احمد میرزاییان