پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
امروز ایران – هلند در لیگ ملت ها

والیبال ورزشی مبتنی بر دموکراسی است

تیم ملی والیبال ایران شب گذشته در سه ست پیاپی مغلوب ایالات متحده شد.

همانند بازی با ایتالیا بازیکنان ما دو ست خوب جنگیدند و عجیب اینکه در ست سوم همان بلایی سر تیم ملی آمد که جیانلی پاسور تیم ملی لاجوردین پوشان با سرویس هایش بر سر تیم ما آورده بود.

آمریکایی ها البته سرویس های مرگ آور نزدند اما مانند همیشه در سرویس کم اشتباه بودند و ضربات خود را هدف دار وارد زمین ایران کردند. اینکه مربیان تیم های آمریکا و ایتالیا با تایم های خود بازی های عقب افتاده را به پیروزی تبدیل کردند غیرقابل انکار است و ما به هیچ وجه نمی توانیم ترازوی مقیاس بین والیبال ایران و این دو کشور پیشتاز دنیا را در دست بگیریم.

اما از آنجایی که در گذشته هر دو تیم نامدار شکست داده بودیم بار توقعات همچنان بر دوش والیبال ایران سنگینی می کند و این حق هر دوستدار ورزشی است که افرادی را که روی نیمکت داغ مربیگری یک کشور بزرگ نشسته اند مورد پرسشگری قرار دهند و این وظیفه مربیان است که پاسخگو باشند نه اینکه همواره جبهه مخالف گرفته و افراد منتقد چه حرفه ای چا افراد عامی را مورد سرزنش و شماتت قرار دهند.

بحث تیم ملی یک کشور است و هیچکس نمی تواند نسبت به سرنوشت آن بی تفاوت باشد و آنهایی که تیم ملی را منحصر به یک نام می دانند فقط یادگار های تاسف باری را از خود بر جای می گذارند.

بهروز عطایی را ما به خوبی می شناسیم و تاکید داریم که شخصیت سالمی دارد اما نباید اجازه بدهد که دیگران سخنگوی وی باشد. تیم ملی بد بازی می کند و او باید این واقعیت تلخ را بپذیرد.

آنچه که امروز از تیم ملی بر جای مانده است حتی اگر به دست مربی بزرگی همانند ولاسکو سپرده شود کاری از پیش نمی برد، والیبال ما ضعف های بنیادی و فنی زیادی دارد، کافی است به طور نمونه دریافت کننده قدرتی خود را با راسل و جاشکه در تیم ایالات متحده یا لاویا و میچلتو در تیم ایتالیا مقایسه کنیم.

به جای فرافکنی ضعف ها را بپذیرم و درد مشاورت برای اعتلای والیبال ملی را بگشاییم. با توهین و اهانت چه در فضای مجازی چه توسط افرادی که خود را سینه چاک سرمربی می داند گره گشا نخواهد بود.

والیبال ورزش نشات گرفته از دموکراسی واقعی است.

و اما امروز ساعت 18:30 بازی ایران و هلند یک تیم متوسط با فوق ستاره ای به نام نیمر عبدالعزیز است. ملی پوشان ما خوب بازی کنند و برنده میدان باشند. چه کسی جرات دارد آنها را مورد نقد قرار دهد. تیم ملی یعنی پیروزی، جوانگرایی در همه تیم ها صورت گرفته و جنبه تدریجی دارد.

نویسنده: جمشید حمیدی