پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
لزوم حمایت از قهرمانان مدال آور؛

پاکدامن ها، عسکری ها و کیانی ها را دریابید!

 حمایت از ورزشکاران مدال آور در رقابت‌های بین المللی و اشاعه ورزش را باید مهم شمرد و از نگاه یک‌سویه به فوتبال اجتناب کرد.

این روزها بزرگترین دغدغه جامعه ورزش لزوم تدارک موثر ورزشکاران رشته های مختلف برای حضور در هانگژو است.

رقبای آسیایی برای شرکت در این رخداد مهم از مدت ها پیش به فراست افتاده و برنامه ریزی کرده اند. فضای کنونی در ورزش کشور و میزان آماده سازی ورزشکاران ما برآورنده انتظارات نیست. تمامی اخبار ورزش ما، حول و حوش فوتبال و حواشی تمام نشدنی آن خلاصه شده است.

نقل و انتقالات فوتبال و جام کافا و بحث داغ واگذاری مجوز واردات خودروهای لاکچری به فوتبالیست ها اساس ورزش ما را تحت تاثیر قرار داده است.

برای اختصاص پاداش خاص به ورزشکاران باید میزان موفقیت ها و چگونگی دسترسی به سکوها و مدال‌ها را بررسی و تحلیل کرد. تصمیمات هیجانی و حمایت های مقطعی عناصر سیاسی که شناختی از ورزش ندارند چه بسا به جای کمک به یک رشته خاص، موجب تخریب کل ورزش شود.

در شماره گذشته به صراحت گفتیم، حضور تیم‌ملی فوتبال ما در جام جهانی و کسب مجوز در یک‌گروه شش تیمی کار شاقی نبود که پاداش آن اختصاص خودروهای لاکچری باشد. بردن سوریه و لبنان و عراق و یک باخت و یک تساوی برابر کره نتایجی خارق العاده نبودند که این‌چنین بی پروا ریخت و پاش کردیم.

نهادها و اشخاصی که نفوذی برای کمک به ورزش دارند باید توجیه شوند. اگر این‌پاداش برای برد مقابل آمریکا و تساوی با انگلیس و صعود به دور دوم جام جهانی اختصاص می یافت جای توجیه داشت. یا اگر منوط به قهرمانی در جام‌ ملت‌های آسیا می شد هیچکس با آن‌مخالفت نمی کرد و... .

این روزها با قهرمانی پاکدامن و کسب مدال طلای با ارزش در رشته شمشیر بازی هستیم. حسین عسکری با دوچرخه قدیمی و کلاه قرضی مدال طلای آسیا را بدست آورده است.

ناهید کیانی در تکواندو درخششی کم‌ نظیر داشت و مدال‌های متعدد جهانی و آسیایی را درو کرد.

به این بانوی قهرمان پنج میلیون تومان پاداش داده شد که درفضای مجازی با واکنش شدید مردم رو به رو شد.

این تضاد و دوگانگی در ورزش قهرمانی و نگاه یک‌سویه به فوتبال خطری بالقوه است وباید با آن مقابله کرد.

برای اختصاص پاداش و چگونگی کمک به ورزشکاران باید افراد متخصص تصمیم بگیرند و امور جاری در یک کمیته با حضور افراد مجرب انجام شود.

بدست آوردن مدال طلا در شمشیربازی ‌در حضور بزرگان آسیا و جهان کاری نشدنی است که پاکدامن به آن دست یافت.

یکی از همکاران با ظرافت خاصی می گفت: کسب این مدال مانند بیرون کشیدن یک سکه از زیر پای فیل بود که پاکدامن موفق به آن شد و...

امروز باید حق مطلب را به جا آورد و از پاکدامن ها، عسکری ها، ناهید کیانی ها و ...حمایت کرد.تصمیم ‌مسئولان کمیته ملی المپیک برای پرچمداری ناهید کیانی در بازی‌های آسیایی هانگژو یک حمایت معنوی درست و اصولی بود.

در کنار آن باید حمایت ها و کمک‌های مالی را هم چاشنی کار کرد که باعث ایجاد انگیزه در میان ورزشکاران خواهد شد.

در فوتبال هم  این نگاه باید زیربنایی باشد و امکانات موجود در زمینه استعدادیابی و سرمایه گذاری در تیم های نوجوانان و جوانان صرف شود. مانند همین تیم نوجوانانی که در تایلند حضور دارد. این آینده سازان فوتبال اگر به درستی حمایت شوند، فردای این رشته را تضمین کرده و در میادین بین المللی افتخار آفرین خواهند شد.

نویسنده: احمد میرزاییان