جمعه بیست و یکم اردیبهشت ماه
گفت و گو با قهرمان دو رگه کشتی ژاپن

آرش یوشیدا: آرزو دارم کنار بزرگان کشتی ایران تمرین کنم

در حاشیه‌ مسابقات کشتی سراسری انتخابی تیم ملی ژاپن در توکیو  فرصتی دست داد تا با آرش یوشیدا اسفنجانی قهرمان دورگه ایرانی و ژاپنی وزن ۹۲ کیلوگرم آسیا یی قزاقستان و نفر اول رقابت های انتخابی ژاپن جهت حضور در رقابت های کشتی جهانی صربستان گفت و گویی داشته باشیم .

جواد اسفنجانی پدر آرش در شهر کرج کشتی را در باشگاه تختی این شهر آموخت و در سال ۱۹۹۱ به ژاپن عزیمت و بعد از مدتی با بانوی ژاپنی ازدواج کرد که صاحب شش فرزند (پنج پسر و یک دختر) شدند وی با دایر ساختن باشگاه کشتی در استان چیبا شهر ایچی گاوا به آموزش علاقه مندان کشتی ژاپنی و فرزندان خود پرداخت.

آرش فرزند چهارم خانواده از نونهالی کشتی را در باشگاه پدرش آموزش دید و توانست در تمامی رده های سنی و شرکت در مسابقات کشتی سراسری ژاپن عناوین نخست را به دست آورد و با پوشیدن دوبنده کشتی تیم ملی ژاپن در سن 19 سالگی در قزاقستان با شکست دادن تمامی رقبا ی آسیایی خود صاحب مدال طلا ی وزن ۹۲ کیلوگرم  شود .

از آرش درمورد آشنایی و علاقه به کشتی، افتخارات، الگوی ورزشی و برنامه های آینده اش و کیفیت مسابقات انتخابی ژاپن جویا شدیم که مشروح این گفت و گو به شرح ذیل است :

من از سن سه سالگی به همراه پدرم به باشگاه می رفتم و با برادر بزرگترم همیشه تمرین و کشتی می گرفتم و پدرم همیشه با ما اختصاصی و تایم بیشتری به تمرین و مرور فنون می پرداخت تا اینکه در پنج سالگی در تورنمنت سراسری ژاپن در هیروشیما به مقام نخست رسیدم. پدرم همیشه فنون اصیل کشتی ایرانی را به ما یاد می داد و در کنار پدر و برادرانم پای تلویزیون مسابقات کشتی گیران ایرانی را می دیدیم و واقعا برای ما یک کلاس آموزشی فوق العاده و جذابی بود و همیشه دوست داشتیم کشتی گیران ایرانی در مصاف با حریفان خود پیروز شوند و در این بین من کشتی های حسن یزدانی را دوست داشتم و به نوعی الگوی ورزشی من بود.

من در اکثر مسابقات آموزشگاهی و سراسری ژاپن با توجه به سنم در اوزان مختلف به مقام قهرمانی رسیدم که مدیون زحمات شبانه روزی پدرم و مادرم هستم همچنین برادرانم و خواهرم همیشه مشوق من بودند و در اکثر مسابقات درسالن در کنارم حضور داشتند

برادر بزرگترم کیوان در سنگین وزن و برادر کوچکترم آریا در وزن ۵۵ کبلو گرم منتخب تیم ملی ژاپن هستند که آریا در آینده ای نزدیک در مسابقات جهانی کشتی زیر هفده سال ترکیه شرکت خواهد کرد و هم اکنون در اردوی تیم ملی به سر می برد.

مسابقات انتخابی تیم ملی ژاپن جهت حضور در رقابت های جهانی کشتی صربستان از کیفیت بالایی برخوردار  بود و بهترین های کشتی مردان و زنان از سراسر ژاپن در توکیو شرکت کردند و من نیز در وزن ۹۲ کیلوگرم بر روی تشک رفتم و موفق شدم در چهار دیدار تعیین شده حریفان خود را با امتیاز بالا ی تکنیکی در دقایق نخست شکست دهم و قهرمان این وزن شوم .

و باید مجددا در اردو در دانشگاه نیهون حضور پیدا کنم تا با نظر کمیته فنی فدراسیون کشتی ژاپن در رقابت های آینده جهانی صربستان و آسیایی و انتخابی المپیک پاریس شرکت کنم و طبق نظر مربیان تیم ملی تقویم پر کار و حضور در رقابت های بین المللی امسال در پیش خواهم داشت.

ضمنا خیلی دوست دارم در آینده نزدیک به ایران سفر کنم و این اولین تجربه سفرم به زادگاه پدرم خواهد بود و مشتاقم در کنار بزرگان کشتی ایران بر روی تشک در حضور تماشاگر ان پرشور و دوست داشتنی ایرانی کشتی بگیرم. بعد از قهرمانی ام در آسیایی قزاقستان در صفحات مجازی پیام های تبریک فراوانی از علاقه مندان کشتی ایران و تنی چند از کشتی گیران دریافت کردم که موجب خوشحالیم شد همچنین بعد از قهرمانی آسیا و بازگشت به ژاپن علاقمندان کشتی ژاپن و دوستان ایرانی پدرم برایم مراسم های تقدیر و تبریک برگزار کردند که تشکر فراوان دارم و در پایان از پدر و مادرم و برادران و خواهرم بابت تمامی زحمات و همراهیم ممنون و سپاسگزارم و امیدوارم در مسابقات آینده با کسب مدال جهانی موجب خوشحالی خانواده و جامعه کشتی و علاقه مندان ورزش شوم.

گفت و گو: رضا مقدم - ژاپن