پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
مسابقات کبدی قهرمانی آسیا - پوسان

چرا ایران با ترکیب اصلی به پوسان نرفت؟!

تیم ملی کبدی ایران به منظور حضور در رقابت های قهرمانی آسیا در پوسان کره جنوبی حضور یافته است.

اهمیت مسابقات قهرمانی آسیا در آستانه المپیک آسیایی هانگژو از جهانی بسیار جای تامل دارد و خوشبختانه فدراسیون کبدی و کادرفنی تیم ملی با یک رویکرد دور اندیشانه تیمی را روانه قهرمانی آسیا کرده اند که جدای از هر نتیجه ای که به دست آید برای ایران بازی برد برد خواهد بود.

هرچند هند رقیب اصلی ایران با تمام ستاره های خود وارد پوسان شده و تیم کره جنوبی میزبان مسابقات که در بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ با عبور از سد پاکستان به فینال رسید و در فینال اسیر بازی پرقدرت تیم ایران شد اما کره ای ها سرمایه گذاری کرده اند و گرفتن امتیاز میزبانی قهرمانی آسیا آن هم برای نخستین بار نشان از توجه به زیر ساخت های کره برای آینده کبدی در آسیا و جهان دارد .

همانطور که ژاپنی ها به سبک کارتن فوتبالیست ها که در دهه ۹۰ میلادی توانستند فوتبال خود را به سطح اول آسیا و در جمع خوبهای جهان برسانند در کبدی نیز بعد از بازی های آسیایی جاکارتا کارتن کبدی کاران را درست کرده اند و با نمایش آن از شبکه سراسری به توسعه همه جانبه کبدی از رده های پایه روی آورده اند و یقینا چشم بادامی ها در آینده می توانند رقبای سرسختی برای مدعیان سنتی آسیا مثل ایران و هند و پاکستان و بنگلادش باشند.

اما کادر فنی تیم ملی کبدی ایران ترکیبی از بازیکنان جوان و بازیکنانی که مدعی حضور در بازی های المپیک آسیایی هانگژو می باشند را به کره اعزام کرده و اسکلت اصلی مرکب از لژیونرها و بازیکنانی که در جاکارتا مدال طلای بازی های آسیایی ۲۰۱۸ را کسب کردند در ایران نگه داشته و اینکار اگرچه یک ریسک بزرگ است ولی باید شجاعت کادر فنی و حمایت فدراسیون کبدی و کمیته فنی را ستود که با هدفی بزرگتر از نتیجه گرایی تیمی جوان را به قهرمانی آسیا اعزام داشته اند.

بازیکنانی با خصوصیات شادلو... میرزاییان و ظفر دانش که از جوانان خوش آتیه کبدی ایران هستند به اضافه تعدادی دیگر از بازیکنانی که پس از ۹ مرحله اردوی شبانه روزی شایستگی های خود را به اثبات رسانده اند در پوسان تنه به تنه بزرگان آسیا خواهند زد و بهترین فرصت برای آنهاست تا پس از بازگشت از کره جنوبی بتوانند خود را به مربیان و تیم ملی تحمیل کنند.

از طرفی تجربه یک میدان بزرگ آسیایی به تجارب آنها اضافه می شود و در همین حال بازیکنان باتجربه تر ما که بارها با هندی ها و سایر رقبا دست و پنجه نرم کرده اند از هرگونه مصدومیتی مصون خواهند ماند و کادر فنی و در راس ایشان امیر مازندرانی سرمربی موفق ایران مشت خود را بسته نگه می دارد تا در بازی های آسیایی که کمتر از ۳ ماه دیگر در هانگژو برگزار می شود با تاکتیک پذیری بازیکنانش بتواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند .

به طور یقین همین ترکیب جوان و کم تجربه که امیر مازندرانی به قهرمانی آسیا برده از شانس های مسلم قهرمانی هستند اما این تیم جوان و انرژیک و پر انگیزه را نباید تحت تاثیر نتايج قرار داد و حتی اگر در بدبین ترین حالت روی سکو هم نروند باز شجاعت آنها را باید ستود اگر چه به عنوان یک کارشناس معتقدم همین ترکیب جوان هم مدعی قهرمانی خواهد بود ولی چنانچه قهرمان هم نشدند فدراسیون کبدی و کادر فنی به هدف خود رسیده اند.

غیبت پاکستان در پوسان یک علامت سوال است هرچند پاکستانی ها بعد از ظهور ایران در کبدی آسیا کم کم آن جایگاه خود را از دست دادند اما هنوزهم یک قطب بزرگ در آسیا محسوب می شوند .

ضمنا دکتر عباس اورسجی رئیس کنفدراسیون کبدی آسیا در اولین اقدام خود موجبات برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا در کره را فراهم آورد و او نیز شب گذشته به همراه مسلم رشیدی نایب رئیس فدراسیون کبدی عازم پوسان شدند.

اورسجی رییس کنفدراسیون آسیا قبل از پرواز به پوسان به البرز ورزشی گفت: تلاش زیادی شد تا مسابقات قهرمانی آسیا حتما قبل از بازیهای آسیایی برگزار شود که آقای محمد سرور دبیرکل آسیا کمک زیادی برای برپایی مسابقات انجام داد چون بهترین فرصت است تا کادر فنی تیم ملی نفرات خود را محک بزنند و بهترین ها را برای هانگ ژو انتخاب کنند.

وی افزود: البته ما آمادگی داشتیم تا مسابقات آسیایی بانوان را در ایران برگزار کنیم ولی استقبال نشد چون در آستانه بازیهای هانگ ژو تیم ها کمی احتیاط می کنند و تلاش می کنیم هر جور هست برای بانوان نیز یک اردوی مشترک و بازی های تدارکاتی با یکی از تیم های شرق آسیا قبل از هانگ ژو برگزار کنیم .

نویسنده: سیدرضا فیض آبادی