جمعه بیست و یکم اردیبهشت ماه

مظفری: ویدیو چک به لیگ 24 نخواهد رسید

کارشناس حوزه داوری فوتبال در واکنش به کم شدن سهمیه داوران لیگ برتری و استفاده ار ویدیو چک گفت: نمی‌توانند داوران را کم کنند زیرا از هیات‌های فوتبال می‌ترسند.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی؛ نوید مظفری افزود: این‌ها در زمان انتخابات مجمع قول‌هایی را مبنی بر حمایت از تیم‌ها و داوران استانی داده‌اند و حالا جرات نمی‌کنند به هیات‌های فوتبال بگویند که می‌خواهیم داورانتان را خط بزنیم.

نوید مظفری، کارشناس و پیشکسوت داوری فوتبال در خصوص مصوبه هیات رییسه فدراسیون فوتبال مبنی بر کاهش داوران و کمک داوران لیگ برتری به ۸۰ نفر عنوان کرد: از خیلی وقت قبل باید به فکر آن می‌افتادند. در همین دو سال اخیر، تعداد داوران وسط مرز ۴۰ نفر را رد کرده است. کامرانی‌فر قدم‌هایی را برای کم کردن تعداد داوران لیگ برتری برداشته بود اما با برکنار شدن او، این پروژه هم متوقف شد و دوباره تعداد داوران افزایش یافت.

وی ادامه داد: آن‌ها (مدیران کمیته داوران) نمی‌توانند این کار را انجام دهند زیرا از هیات‌های فوتبال می‌ترسند. این‌ها در زمان انتخابات مجمع قول‌هایی را مبنی بر حمایت از تیم‌ها و داوران استانی داده‌اند و حالا جرات نمی‌کنند به هیات‌های فوتبال بگویند که می‌خواهیم داورانتان را خط بزنیم. به خاطر همین چنین چیزی را در هیات رییسه تصویب کردند تا بگویند این دستور از بالا است و دیگر حرف و حدیثی در آن به وجود نیاید. جای تعجب دارد زیرا اصل به وجود آمدن کمیته‌ها این است افراد متخصص را بالای هر کاری بگذارند اما اعضای هیات رییسه هر چقدر در مسائل دیگر تخصص داشته باشند، در داوری که متخصص نیستند که بخواهند چیزی را مصوب کنند.

این پیشکسوت داوری اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد کمیته داوران اقتدار ندارد و این برای داور ایرانی خوب نیست. با این مصوبه، آن‌ها باید تعداد داوران وسط را حداقل به ۳۰ داور کاهش دهند که همین هم زیاد است چرا که ۲۴ داور وسط و مجموعا ۶۰ داور برای لیگ ۱۶ تیمی ما استاندارد و کافی است. در فصلی که گذشت، داوری داشتیم که تنها یک بازی داور چهارم بود اما همین الآن بخواهی به او بگویی که خط خواهی خورد، مدعی می‌شود که چندین سال است در لیگ برتر حضور دارد و قضاوت می‌کند. این بلایی است که خودشان بر سر داوری آورده‌اند و نمی‌توانند درستش کنند. امسال هم مانند ۵۰ سال گذشته، می‌خواهند یک کلاس پیش از شروع فصل بگذارند و ۸۰ نفر را دعوت کنند اما در نیم‌فصل باز هم بقیه را می‌آوردند و می‌شود همان آش و همان کاسه.

VARبه لیگ بیست و چهارم هم نمی‌رسد!

مظفری درباره این که VAR به لیگ بیست و سوم هم نمی‌رسد، گفت: من که سوپرایز نشدم. این اتفاق جدیدی نیست و صحبت‌های لازم در خصوص آن انجام شده است. این موضوع چیز جدیدی نیست و حتی بعید است به لیگ بیست و چهارم برسد.

او درباره این که آیا با توجه به وضع موجود در داوری، ایران در جام ملت‌های آسیا نماینده خواهد داشت یا نه، بیان کرد: بعید می‌دانم داور وسطی در این مسابقات داشته باشیم و اگر بخواهد داوری از ایران دعوت شود، حداکثر داور چهارم خواهد بود. تجربه و توانایی دو فاکتور مهم AFC است که داوران ما نه تجربه کافی در مسابقات سطح بالای آسیا را دارند و نه توانایی‌شان آن قدر بالا است که بتوانند در این مسابقات سوت بزنند.