پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
یادگار ماندگار

بهمنش پژوهشگر و گزارشگر بی مانند

هرچند ورزش ایران گزارشگران نابی را به یاد دارد که همه ی آنها در عصر خود تاثیرگذار بوده اند از محمد اینانلو، حبیب روشن زاده، مانوک خدابخشیان، کیومرث صالح نیا، مجید وارث گرفته تا جهانگیر کوثری و عادل فردوسی پور هر یک توانمندی ها و دانش خاص خود را داشته اند ولی بدون تردید عطا بهمنش نمونه ای نادر بود.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، یک ویکی‌پدیای زنده که دایره اطلاعاتش مرز نداشت. اگر نخستین گزارشگر برنامه‌های زنده ورزش رادیو نباشد بی‌شک یکی از اولین‌هاست. مردی که علاوه بر صدای گرم و قلم پر انرژی یک ورزشکار واقعی هم بود. عطاالله بهمنش بسیاری را با ورزش قهرمانی آشنا کرد. با صدای او چند نسل المپیک و جام جهانی را چنان شنیدند که انگار تماشاگر روی سکوها بودند، با کلمه‌هایش در روزنامه‌ها و مجلات به ورزش وزن و اعتباری دارد و آن را از زیر سایه اخبار سیاسی و اجتماعی بیرون کشید و هویت بخشید.

او نماد ورزشی نویسی و گزارش‌گری ورزشی در ایران بود، 94 سال شریف زیست و تمام زندگی‌اش را وقف ورزش، پژوهش، گزارش و نگارش کرد.

عطا بهمنش که به عنوان یک دونده دو و میدانی تهران در رشته‌های نیمه استقامت دستاوردهای بسیاری داشت، برای تیم فوتبال بانک ملی به عنوان دفاع راست بازی کرد، در کوهنوردی و تنیس هم دستی داشت و در کشتی هم چنان کاربلد بود که در کسوت دبیر و نایب رئیس فدراسیون کشتی ایران کوشش‌های بسیاری کرد.  همین درآمیختگی با ورزش به معنای واقعی و تجربه فضای آن به صورت عملی باعث شده بود که نقدهای بهمنش فراتر از ستون‌های روزنامه باشد. کار را می‌شناخت و با ساختار اداری آشنا بود، رویا نمی‌بافت و گرچه صدایی خوش طنین داشت و هنگام گزارش ترکیب‌های جذاب میساخت اما اهل اغراق‌گویی بی‌اندازه نبود.

یاد این محقق، نویسنده و گزارشگر بی مانند را گرامی می داریم، خداوند روح ایشان را قرین رحمت فرماید.