پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
فاجعه در سرخابی

پول مردم دود شد!

وزارت ورزش از زیان مالی عجیب استقلال خبر دارد؟

بر اساس گزارش های اولیه، باشگاه استقلال تا پایان فروردین سال جاری ۳۳۶ میلیارد تومان زیان انباشته دارد. در صورت ارائه گزارش حسابرسی تا ۳۰ مرداد این زیان به ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید!

اوضاع مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فاجعه آمیز است. ملاحظه بدهی های سرخابی ها و خالی شدن پول مردم در بورس حقیقتا ملال آور است.

یک عده منافع و مطامع خود را جست و جو می کنند، ‌اما رنج و مرارت آن را باید هواداران و نوجوانان و جوانان متعصب و عاشق دو باشگاه تحمل کنند.

در این‌ مجال شمه ای از اوضاع مالی استقلال را وارسی می کنیم. در مرحله بعد اطلاعات مالی از باشگاه پرسپولیس را ارائه خواهیم کرد که آن هم فاجعه است!

مدیریت باشگاه استقلال که این روزها در نقل و انتقالات بازار گرمی می کند و از قراردادهای میلیاردی سخن می گوید، چند صباح دیگر نکونام و بازیکنانش و هوادران را رودر روی هم قرار خواهد داد.

قدری به آمار و ارقام باشگاه توجه کنید:

درآمد باشگاه در 9 ماهه گذشته ( تا فروردین ۱۴۰۲) از محل حق پخش و همراه اول و پیراهن و... مبلغ ۴۲/۷ میلیارد تومان و زیان انباشته مبلغ ۳۳۶ میلیارد تومان بوده است.

اگر مطالبات محبی، سعید مهری، قائدی، ساپینتو و دستیارانش و ایضا مطالبات شرکت ها و سازمان‌های مرتبط را هم به این آمار اضافه کنید، زیان باشگاه سر به فلک خواهد کشید.

در این شرایط فاجعه آمیز مالی، به هواداران و شیفتگان واقعی استقلال آدرس اشتباهی می دهند.

در تمرین اولیه با شلوغ کاری و نصب بنرهای آنچنانی، همه را به سخره می گیرند. بی جهت از افرادی نام می برند که در انتقال بازیکنان کمک‌ مالی می کنند. در حالی که سوابق نشان ‌می دهند که این افراد در قبال کمک های گذشته مدارک و مستندات چند برابری گرفته اند.

اگر افراد دلسوزی کنار دو باشگاه سرخابی هستند این ‌پول ها را در جا و زمان مناسب پرداخت کنند. در استقلال این ‌پول و کمک افراد باید به استراماچونی پرداخت می شد تا ده برابر نشود!

اگر به آمارهای دیگر باشگاه توجه کنیم به عمق مشکلات پی می بریم.

بر اساس وارسی عملکرد مالی سال قبل مشخص شده (استقلال تا ۳۱/ ۴/ ۱۴۰۱ مبلغ ۷۸ میلیارد تومان زیان داشته است).

از اول مرداد سال گذشته تا اول اردیبهشت سال جاری این زیان به ۳۳۶ میلیارد تومان رسیده است.

با چند برابر شدن قراردادهای جدید و اضافه شدن آمارهای جدید تا ۳۱/ ۴ /۱۴۰۲و بلند پروازی آقایان باید شاهد فاجعه دیگری باشیم. ادامه این روند قطعا باعث ورشکستگی باشگاهها خواهد شد.

متاسفانه مسئولان خصوصی سازی هم آتش بیار معرکه شدند و با ندانم ‌کاری ضربه بزرگی به سهام مردم زدند.

این‌ پول ها پودر شد و خسارت عجیبی به مردم وارد کرد و به اعتماد عمومی خدشه زد. معلوم نیست در این شرایط بغرنج نقش نظارتی وزارت ورزش، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی و سازمان بازرسی چیست؟

روز گذشته گزارش سخنگوی قوه‌ قضاییه را هم داشتیم. در این ‌مصاحبه گفته شد ۱۲۰ میلیارد تومان به بازیکنان سرخابی داده شده که یا بازی نکردند و یا لحظاتی اندک‌ در زمین بودند و...

در این مقطع زمانی که مردم در رنج و مشقت مالی به سر می برند و دولت هم محدودیت هایی دارد، آیا روا است این حاتم بخشی ها و ندانم کاری ها در فوتبال صورت گیرد؟

چرا تاوان این ندانم کاری را باید مردم  بدهند و‌ پول آنها در بورس خالی شود؟ متاسفانه جدا از ریخت و ‌پاش سرخابی ها باید نظارتی به ‌عملکرد مالی تیم‌ های صنعتی هم داشت. آنها هم‌ پول‌های نجومی به پای بازیکنان می ریزند و فضا را غبارآلود می کنند.

تاسف بار است که در این فضا تنها دلال‌ها و واسطه ها سود می برند، ‌اما نهاد های نظارتی برخورد مناسبی با خاطیان ندارند!

نویسنده: احمد میرزاییان