پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
فوتبال باشگاهی ما تابع قوانین صادره نیست؛

صفرهای اضافی و پرتگاه مالی!

ولخرجی و‌ پول پاشی مدیران باشگاهي که با الفبای درآمدزایی و هزینه کرد در امور آشنایی ندارند، فوتبال ما را ورشکسته و به سقوط در چاه ویل هدایت کرده است!

در طلیعه بحث لازم است به یک نکته اساسی اشاره کنیم. کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید می کند مباحث حق پخش، اسپانسرینگ، تبلیغات محیطی و درآمدروز مسابقه برای باشگاه‌ها الزامی است.

کشورهای عضو چنانچه تا سال آتی این موضوعات مهم مالی را رعایت نکنند مجوز حرفه ای دریافت نخواهند کرد.

باشگاه های ما که همواره با تراز مالی منفی و ابهام فراوان در صورت های مالی رو به رو هستند، برای برون رفت  از این مهلکه نیاز به قوانین بالا دستی دارند.

تا کی باید منتظر تزریق پول از ناحیه دولت به چند باشگاه خاص از جمله پرسپولیس و استقلال باشیم.

تیم‌های صنعتی از جمله سپاهان، فولاد خوزستان و گل گهر و... هم به نحوی از بیت المال و از کیسه مردم خرج می کنند.

با این سبک و سیاق نمی توان ساختار فوتبال باشگاهی را اصلاح کرد. ورود سازمان خصوصی سازی و واگذاری ده درصد سهام سرخابی ها هم افاقه نکرد و موجب افزایش مشکلات جدیدی در دو باشگاه تهرانی شد (پول مردم به یغما رفت و پودر شد).

در این شرایط فیفا و ای اف سی موضوع تازه ای را هم از باشگاه ها مطالبه کرده است. آنها در صورت های مالی باید شفاف و روشن بگویند این پول ها و درآمدها از کجا به دست آمده است (بحث از کجا آورده ای)؟

به هر حال برای نجات فوتبال باید چاره ای اندیشید. طی دو سال گذشته افزایش نجومی قرار دادها و بی توجهی به صفرهای اضافی که با ندانم کاری آقایان همراه شد فوتبال را در سراشیبی سقوط قرار داد..

عده ای که خود را علامه دهر می دانستند و از برخی حمایت ها برخوردار بودند، با حاتم بخشی و پول پاشی بلایی بر سر فوتبال باشگاهی آوردند که حالا این دمل چرکین سر باز کرده و همه را به دردسر انداخته است.

اینکه به یک باره قرارداد یک بازیکن را هفت برابر و حقوق یک رفیق و نارفیق را چند برابر افزایش داده و به هیچکس جوابگو نباشیم با اخلاق ورزشی و عدالت اسلامی منطبق نیست!

متاسفانه این نفرات به سهام مردم در بورس هم دست بردند و صندوق ها را خالی کردند!

در فصل جدید هم به جز چند باشگاه حاضر، بقیه با تراز مالی منفی رو به رو بوده و دیون تلنبار شده دارند.

سازمان لیگ و کمیته صدور مجوز حرفه ای و دیگر دستگاه های ذی مدخل در فوتبال باید با جدیت وارد میدان شوند.

باشگاه هایی که مطالبات فصل گذشته به مربیان و بازیکنان را پرداخت نکرده اند، نباید مجوز بگیرند. حتی کارت بازیکنان جدید آنها هم ‌نباید صادر شود. درباره سقف قرارداد هم عمده باشگاه ها از دستور العمل صادره تخطی کرده اند.

در این ارتباط نباید دست روی دست گذاشت و مصلحت اندیشی پیشه کرد. قاطعانه باید با خبط و خطای باشگاه ها مقابله کرد وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و فوتبال در مسیر انحرافی قرار خواهد گرفت!

نویسنده: احمد میرزاییان