پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
برای والیبال چه باید کرد؟

کار اصلی انتخابی المپیک!

تیم ملی والیبال ایران شب گذشته نیز آخرین مسابقه خود را به کوبا واگذار کرد اما علی رغم بزرگنمایی های متداول در حومه توپ و تور باید بپذیریم که کار مهمتر برای رسیدن به المپیک ماه آینده از جام ملت های آسیا آغاز می شود و در مسابقه المپیک در مهر ماه به اوج می رسد.

بار ها گفته ایم لیگ ملت ها معبری برای همه ی تیم های بزرگ دنیا است تا خود را در جمع بزرگان دنیای توپ و تور ارزیابی کنند.

در این راستا البرز ورزشی برآن شده است تا از طریق گفت و گو با صاحب نظران راه میانبری را برای انتخابی المپیک را در پیش بگیریم.

غفلت از مسائل ذهنی

پرفسور ایرج احرابی فر که در لس آنجلس زندگی می کند از شخصیت های ممتاز والیبال بین المللی است، ایشان عضو تالار مشاهیر ایالات متحده و دارای سوابق مربیگری تیم ملی بانوان این کشور است.

استاد احرابی فر در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: بچه های ما مهارت های والیبال را خوب یاد می گیرند اما از مسائل ذهنی که 90% بازی ها رسمی است دور می مانند، یکی از دلایل این مسئله را باید اینگونه مطرح کرد چون بازیکنان ما موقعیت های مختلفی را تجربه نمی کنند دست و شگرد آنها در هر دنده خوانده می شود و این مورد از توانمندی های بازیکنان ما در هر دنده می کاهد چرا که حریف دائم درحال مطالعه تیم های رقیب هستند.

پرفسور ایرانی به یک نکته دیگر مهم هم اشاره می کند و آن اینکه استعدادیابی باید در کشور ما تغییر پیدا کند دیگر دانستن اندازه قد، دست و پا افاقه نمی کند باید نوجوان را در حین مسابقه و بازی والیبال گلچین کرد و این شیوه ای است که ما در ایالات متحده اجرا می کنیم.

ملی پوشان نیازمند ریکاوری

رحمت نوری بازیکن سابق تیم ملی و مربی بین المللی والیبال که او نیز در آمریکا زندگی می کند بعد از تماشای هفته سوم لیگ ملت ها گفت: سال ها بود که هیچ تحولی در تیم ملی کشور ما انجام نگرفت ولی آقای عطایی شهامت دگرگونی در ساختار تیم ملی را بروز داده است. تیم ما در این دوره از مسابقات میلاد عبادی پور را نداشت ولی در مسابقه با آرژانتین مشاهده کردیم که در دفاع، دریافت و سرویس رو به پیشرفت هستیم.

 فعلا موجودیت والیبال ما همین است اما برای اینکه از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم باید کنار هم بنشینیم و دنبال راهکار باشیم.

مربی سابقه تیم نوجوانان و جوانان افزود: ما الان چند بازیکن مصدوم داریم این بازیکنان نیاز به ریکاوری دارند از نظر ذهنی آن ها را آماده سازیم و نگاه جدی به پشتوانه سازی داشته باشیم. در مسابقات انتخابی المپیک رویارویی با ژاپن با شرایطی که داریم بسیار دشوار است اما الان زمان مناسبی برای تغییر روش نیست، همدلی آغاز کنیم و دست آقای عطایی را بگیریم.

نیازمند مشاور فنی قوی خارجی

تیم ملی والیبال ایران با وضعیتی که دار اگر همه ی مربیان مدعی را با هم روی نیمکت هدایت بنشانیم باز بار فنی آنها از بعضی از بازیکنان پایین تر است.

محمدرضا دامغانی بازیکن و مربی سابق تیم ملی می گوید: برداشت من بر این است که اگر فدراسیون والیبال پول کافی داشت شبانه دنبال مربی خارجی می رفت ولی اکنون وقت این حرف ها نیست باید تلاش کرد و فکر ها را برای تقویت تیم ملی گذاشت.

مربی بین المللی والیبال اضافه کرد: باید میلاد عبادی پور با تیم ملی می بود، والیبال دنیا مدیون دریافت کننده های حرفه ای است. تمرکز ما باید گرفتن سهمیه ملی المپیک باشد اگر امکان باشد یک دستیار خوب خارجی کنار آقای عطایی بگذاریم وگرنه هیچ مربی عاقلی که دارای کارنامه روشن است حاضر نمی شود به کشور ما بیاید.

دامغانی اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است آقایان داورزنی، کارخانه باید به مسائل مربوط به تیم ملی ورود پیدا کنند و تجربیات و نظرات خود را برای تقویت تیم ملی به کار گیرند. ما باید همواره 5 تیم ملی داشته باشیم تا هیچگاه دست مربیان ما خالی نماند.

گفت و گذار: جمشید حمیدی