پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
برای کمک به تیم ملی چه باید کرد؟

دود در چشم والیبال...

نشست شب گذشته رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی در شبکه ورزش تلویزیون به نوعی روایتگر این مسئله بود که برای حل مشکلات به وجود آمده بر سر راه تیم ملی نگاه یکسانی وجود ندارد.

سرمربی تیم ملی به صراحت اعلام کرد که حاضر به پذیرش مربیانی چون پیمان اکبری، محمدرضا تندروان و رحمان محمدی راد نیست از سوی دیگر یکی از این مربیان در تماس با البرز ورزشی به عنوان گلایه بیان کرد: وقتی صحبتی با ما نشده چرا باید نام برده شود؟ ما حتی برای کمک به تیم ملی نیز شرایطی داریم.....

با این همه البرز ورزشی در ادامه سلسله گفت و گو های خود با دو سه تن خبرگان و مربیان بین المللی والیبال گفت و گو کرد تا نظرات آنها را جویا شود، بدیهی است که در این رهگذر به قول قدیمی ها عده ای حلیم حاج عباس را هم می زنند! ولی هرچه هست دود اختلاف نظر ها نباید از چشم دلسوزان واقعی و زحمت کشان حقیقی این رشته برود و این مسئله یک تاکید ملی است.

کدورت ها را کنار بگذاریم

امیر حیدری کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی ایران می گوید: شکست های تیم ملی در لیگ ملت ها فاجعه بار بود و من نمی خواهم در اینباره اظهار نظر کنم اما برای اینکه بتوانیم در قهرمانی آسیا حضوری قدرتمند داشته باشیم اعتقاد دارم که با اضافه کردن دو سه بازیکن تیم تقویت می شود.

خط و خطوط ها را کنار بگذاریم و دست از کدورت برداریم. بچه های تیم ما از نظر فردی خوب بودند اما نظم و تاکتیک تیمی نداشتند، ژاپن را که نگاه می کردیم تاکتیک حرف اول را می زد.

حیدری اضافه می کند: با تقویت کادرفنی موافق هستم چون در این شرایط استخدام مربی درجه یک خاجی از توان فدراسیون خارج است ولی باید از مربیانی که در سطح اول لیگ ایران بوده اند کمک بگیریم.

سرمربی پیشین تیم ملی که خود از پاسور های با کیفیت والیبال ایران بود درمورد سعید معروف نیز گفت: وی زمانی جزو 5 پاسور برتر دنیا بود و خلاقیت فردی بالایی داشت اما آیا معروف با سن بالای 40 سال می تواند به تیم ملی کمک کند؟ این بستگی به نظر کادر فنی دارد اما اگر به عنوان مربی کنار تیم ملی قرار گیرد به حتم موفق خواهد شد.

جای خالی میلاد

مسعود آرمات بازیکن سابق تیم ملی و مربی بین المللی نیز می گوید: جای میلاد عبادی پور در تیم ملی خالی است، او را به اردو فراخوانیم و اگر واقعا کادرفنی نیاز به تغییر یا کمک دارد دریغ نکنیم. تیم ملی در این شرایط بیش از انتقاد یک طرفه نیازمند راهنمایی است، نباید انتخابی المپیک را از دست بدهیم.

سرمربی سابق تیم نوجوانان ایران با اشاره به پیروزی درخشان تیم جوانان ایران در مقابل لهستان می گوید: ما دو سال پیش بعد از شکست مقابل لهستانی ها نایب قهرمان جهان شدیم. در این دو سال تیم ایران پیشرفت خوبی داشت و حضور بازیکنان در لیگ برتر باعث افزایش تجربه و توان فردی بازیکنان شد.

پوریا حسین خان زاده واقعا برای تیم ایران یک وزنه بزرگ است و البته که کادرفنی هم زحمت زیادی کشیده اند. من از بابت این بازی زیبا به همه تبریک می گویم.

وعده های تو خالی

بهمن سلطانی بازیکن سابق تیم ملی و مربی بین المللی می گوید: من سه سال با آقای عطایی کار کردم ایشان دانش های لازمه را دارد با حضور ایشان تیم ایران قهرمان جوانان جهان شد اما تیم ایتالیا که در مکان دوم ایستاد در رده بزرگسالان به قدرتی بزرگ تبدیل شده است.

در ناکامی جام ملت ها کادرفنی زحمت خود را کشید، منکر اشتباهات آنها نیستم اما برنامه ریزی فدراسیون برای داشتن یک تیم ملی نیازمند دگرگونی است. 45 سال در والیبال ایران حضور دارم نمی شود بدون برنامه ریزی معجزه کرد، زمانی که تیم قهرمان جوان جهان شده قرار بود به همه ی بازیکنان و کادر که از 24 نفر تجاوز نمی کردند حواله خودرو داده شود اما هنوز که هنوز است از خودرو خبری نیست در صورتی که فوتبال حواله های چندمیلیاردی خود را به فوریت تبدیل به احسنت می کند. در این بین فدراسیون والیبال ما چه کاره است؟

سلطانی با اشاره به اینکه بیشترین اعتراضات به حضور افراد اضافی در سفر آمریکا بوده که باعث تشدید انتقادات به تیم ملی شده است حالا رفتن دبیر فدراسیون شاید توجیه داشته باشد بقیه آقایان چطور و چگونه رفته اند تا همه چیز زیر سوال برود.

گفت و گو: جمشید حمیدی