پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
احکام گزینشی در کمیته اخلاق و انضباطی!

عدالت را نباید زیر پا گذاشت؛

برای مقابله با بد اخلاقی ها و ناهنجاری ها در فوتبال باید به دور جانبداری از فرد یا طیفی خاص اقدام کرد و همواره عدالت را در اولویت قرار داد.

در آستانه مسابقات لیگ باشگاهی بار دیگر شاهد مسابقه بیانیه نویسی از سوی مسئولان تیم ها هستیم.

تمامی ارکان فدراسیون و بر اساس یک برنامه جامع باید در اجرای مناسب رقابت‌ها تلاش کنند. انتظار می رود کمیته های انضباطی، اخلاق و ارکان قضایی با قاطعیت با خاطیان برخورد کنند. در این راستا نباید سلیقه ای و گزینشی عمل کرد.

اینکه خطای طیفی خاص نادیده گرفته شود و اظهارات گروه دیگر با شدیدترین تنبیهات مواجه شوند با هیچ اصولی منطبق نیست. در جرائم صادره به صورت نقدی هم نباید شائبه درآمدزایی مطرح شود.

ارکان قضایی فدراسیون برای مقابله با ناهنجاری ها باید تلاش کنند افراد را به کمیته های مربوطه دعوت و روند اصلاح، تذکر و توجیه نفرات خطا کار را در اولویت قرار دهند.

در برخی موارد دیده شده که با خطای یک‌مربی یا یک بازیکن و اظهارات آنها به شدت برخورد می شود و محکومیت چند جلسه ای و جرایم نقدی سنگین صورت می گیرد، اما برخی انگار از حمایت پشت پرده برخوردار هستند و هیچ گزندی به آنها نمی رسد.

در بحث مبارزه با فساد و دلالیسم هم سال های متمادی است شاهد مصلحت اندیشی مسئولان هستیم. اخیرا هم موضوع سقف قراردادها مطرح و باشگاهها موظف به رعایت دستورالعمل صادره از سوی فدراسیون شده اند اما به وضوح می بینیم برخی باشگاه ها از این دستور تخطی می کنند.

مسئولان استقلال و پرسپولیس نارضایتی خود را از محدودیت ایجاد شده در سقف قرارداد علنی کرده اند و مدعی هستند برخی از باشگاهه ای صنعتی به راحتی قانون را دور می زنند.

نکونام و گل محمدی خواهان جذب چند بازیکن مورد نظر خود شدند. مدیران سرخابی مبالغی را به این نفرات پیشنهاد دادند، اما بازیکنان مذکور به طور یقین با چند برابر مبالغ اولیه جذب دیگر باشگاه ها شدند. این تضاد و دوگانگی قطعا باعث کدورت و ایحاد مناقشه خواهد شد.

افزایش این تنش ها و مصلحت اندیشی ها شرایط حادی ایحاد می کند و برخی مسئولان به وضوح می گویند دوست ندارند ما قهرمان شویم یا گفته می شود دست اندرکاران فوتبال از تیم خاصی حمایت می کنند.

نباید اجازه داد این روند غلط بر مجموعه ورزش و فوتبال کشور سایه انداخته و معادلات را به هم بریزد.

البته موضوعات دیگری از جمله اعلام برنامه مسابقات و تقدم و تاخر بازی‌های باشگاه ها و مباحث داوری و نبود var  هم اشکالات دیگری ایجاد می کند.

دقت در این زمینه و نظارت بر امور را به تمام عوامل اجرایی فدراسیون تاکید می کنیم. امیدواریم بر خلاف گذشته لیگ باشگاهی در فضایی بهتر و کاملتر و عاری از دعوا و مرافعه برگزار شود و هواداران هم از این شرایط لذت ببرند.

نویسنده: احمد میرزاییان