پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

حذف تیم هندبال بانوان از بازیهای آسیایی

در تاریخ دنیای ورزش سابقه ای وجود ندارد که یک تیم ورزشی بدون حضور در رقابت ها و انجام مسابقه حذف  شود اما در ورزش پر حاشیه ما که هر دم از این باغ بری می‌رسد.

تیم ملی موفق و مقتدر هندبال بانوان ایران دیروز در یک رقابت نابرابر در برابر تیم ستاد عالی بازیهای آسیایی ‌ باخت و از دور بازیهای آسیایی حذف شد.

با توجه به نتایج خوب این تیم در سه سال اخیر به نظر می رسد که ستاد عالی بازی های آسیایی هیچگونه دلیل قانع کننده ای برای حذف آن نداشته باشد. هندبال بانوان در سه سال گذشته چند سهمیه جهانی کسب کرده و بعد از انقلاب هم تنها رشته توپی بانوان است که چنین دست آوردی  داشته است. درسال ۲۰۲۲ ایران جزو معدود کشور هائی است که تیم‌های هندبال بانوان آن در سه رده سنی جهانی شده اند. حذف این تیم علاوه بر این که روحیه جوانان را تضعیف می‌کند می‌تواند به شائبه عدم رسیدگی به ورزش بانوان و تبعیض های جنسیتی تبلیغاتی که مخالفین همواره بر آن مانور و دامن می‌زنند نیز کمک نماید.

در حالی که تیم ملی فوتبال ایران با صدها میلیارد تومان هزینه های سرسام آور در جام جهانی قطر شرکت می کند و با نتیجه خفت بار ۶ گل از انگلیس میخورد و سرانجام از دور مسابقات حذف می‌شود، دولت و فدراسیون فوتبال آنها را به دلیل حذف شدن از دور مسابقات تشویق می‌کنند و نه تنها میلیون ها تومان پاداش حذف می‌گیرند که اتومبیل لاکچری میلیارد‌ها تومانی هم به افتخار ناکامی هایشان با احترام برایشان وارد می‌کنند. در حالیکه خرج اعزام تیم هندبال بانوان به بازیهای آسیایی هانگژو به مراتب کمتر از هزینه‌های مختلف تنها یک بازیکن فوتبال ماست. اگر این تبعیض بین ورزش آقايان و بانوان نیست لطفا نام این رفتار دوگانه چیست؟

ستاد عالی بازی های آسیایی بگمانم اشتباه و تبعیض نابخشودنی و بزرگی مرتکب شده و فرصت را از بانوان ایران بناحق گرفته و ضربه‌ای مهلک به ورزش بانوان وارد کرده است. تجدیدنظر در این مورد عقب‌نشینی یا تحقیر ستاد عالی نیست بلکه تدبیری تاریخی است.

در حالی که وزیر محترم ورزش و جوانان در مجلس به نمایندگان قول همکاری و توسعه ورزش بانوان را داده اند آیا حذف تیم هندبال بانوان برخلاف وعده های وزیر محترم ورزش نیست؟

تیم ملی فوتبال، تیم ملی امید و چند رشته ورزشی دیگر علیرغم ناکامی های متعدد هرگز همچون تیم هندبال بانوان مورد بی مهری قرار نگرفته اند.

ستاد عالی بازی های آسیایی باید دریابد و درک کند که:

صبح دولت ورزش در هانگژو خواهد دمید و ما ضعیف ترین نتایج چند ساله اخیر را بدست خواهيم آورد چه با تیم هندبال بانوان چه بی آن در آن صبح هرگز از نتایج خوب سحر خبری نخواهد بود.

نویسنده: علی افتخاری کارشناس ورزش