پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
قهرمانی رویایی بانوان ترکیه

اردم: به تیمم افتخار می کنم

کشور دوستدار والیبال ترکیه، بزرگترین موفقیت تیم ملی زنان خود را تجربه کرد، زمانی که سلطان‌های توپ و تور سومین قهرمان لیگ ملت‌های والیبال شدند.

در بازی در آرلینگتون، ایالات متحده، ترک ها با برتری 3-1 (25-22، 22-25، 25-19، 25-16) بر چین قدرت آسیایی تسلط یافتند در این دیدار تیم ترکیه به رهبری دانیله سانترلی، سرمربی سال پیش قهرمان جهان شدند.

این نتیجه همچنین نشان دهنده مهم ترین پیروزی تاریخ والیبال ترکیه است که اولین قهرمانی در سطح جهانی این کشور است. قبل از VNL 2023، به ترتیب در سال های 2018 و 2021 مدال های نقره و برنز را در VNL کسب کردند و مدال های نقره قهرمانی اروپا در سال های 2003 و 2019 را به عنوان مرتبط ترین نتایج در سطح بین المللی به دست آوردند.

ترکیه که سومین تیم برتری در مرحله مقدماتی VNL با 9 پیروزی در 12 مسابقه بود، توانست بازی خود را در فینال ها بهبود بخشد، زمانی که برتری داشت، ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی را با یک رفت و برگشت در مرحله یک چهارم نهایی حذف کرد و میزبان قهرمان المپیک شد.

در این بازی ملیسا وارگاس مقابل آسیایی ها غیرقابل توقف بود. ستاره 23 ساله با کسب 26 امتیاز (21 آبشار، سه سرویس، دو بلاک) پیشتاز همه آبشارزن ها بود که در لحظات کلیدی اثر گذار بود.

کاپیتان تیم ترکیه، ادا اردم، که جام قهرمانی VNL را بالای سر برد، و مهاجم وحشتناک ابرار کاراکورت، که امتیاز برد بازی را با یک دفاع بازی تثبیت کرد، نیز نمایش های قوی داشتند. هر کدام از آنها 12 امتیاز به دست آوردند.

اردم درباره این پیروزی واکنش نشان داد و گفت: من در حال حاضر در یک رویا زندگی می کنم. فقط نمی توانم آن را باور کنم، به نظر واقعی نمی رسد. از سال 2005 نماینده کشورم بوده ام و فداکاری، غم و شادی در طول رقابت ها بسیار زیاد بوده است. امسال با مربیگری سانترلی، به ما این باور را داد که می‌توانیم قهرمان شویم. او به ما کمک کرد رشد کنیم و به یاد بیاوریم که کی هستیم. واقعا خیلی به تیمم افتخار می کنم، ما تاریخ ساز شدیم که مدت زیادی منتظر آن بودیم.

سایت فدراسیون جهانی درباره قهرمانی تیم ترکیه نوشت: بانوان ترکیه مثل الماس درخشیدند.

لیگ ملت‌های والیبال 2023 موفقیت بین‌المللی ستاره ترک در مقابل ملیسا وارگاس بود که در اولین حضور خود در این مسابقات، تیم ملی جدیدش را به اولین عنوان قهرمانی خود در این مسابقات رساند و در عین حال جایزه ارزشمندترین بازیکن را نیز به خانه برد.

این بازیکن 23 ساله کوبایی الاصل مقابل هم در تیم رویایی مسابقات در کنار دو هم تیمی خود، سه بازیکن از چین رتبه دوم و یک بازیکن از لهستان رتبه سوم، جایگاهی را به دست آورد.

با ارزش ترین بازیکن: ملیسا وارگاس (ترکیه)

بهترین پاسور: دیائو لینیو (چین)

بهترین پشت خط زن: ملیسا وارگاس (ترکیه)

بهترین دریافت کننده: لی ینگیینگ (چین) و مارتینا لوکاسیچ (لهستان)

بهترین بلوکرهای میانی: زهرا گونس (ترکیه) و یوان شینیوئه (چین)

بهترین لیبرو: گیزم اورگه (ترکیه)

وارگاس با 65 امتیاز، 9 امتیاز بیشتر از ماگدالنا استیسیاک از لهستان، بهترین گلزن فینال VNL بود. او 16 امتیاز در مرحله یک چهارم نهایی مقابل ایتالیا، 23 امتیاز در نیمه نهایی مقابل ایالات متحده و 26 امتیاز در مسابقه مدال طلا مقابل چین به دست آورد. حریف ترک نیز در کشتن (55) و آس (پنج) در بین بازیکنانی که در آرلینگتون مسابقه دادند، رتبه اول را کسب کرد.

گزارش: عباس اسماعیلی