پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
کک هیچکس نمی گزد

فوتبال در چنبره شارلاتانیسم

فضای فوتبال بدجوری غبار آلود شده و دلسوزان واقعی نگران هستند که مبادا تداوم ولخرجی های عجیب و هزینه های بی‌حساب و کتاب ریشه باشگاه‌ها را بخشکاند.

زخم این قصه اکنون دهان باز کرده و انحطاط اخلاق موجب شده تا ابرهای غلیظ ناکارایی در آسمان فوتبال ما ظاهر شود.

باری، این روزها بحث داغ دلالی و شارلاتانیسم در فوتبال داغ شده و بیشتر رسانه ها در گفت و گو با پیشکسوتان و چهره های نامور، تیتر یک خود را به این آیتم اختصاص داده اند.

نکته قابل مداقه این است که موضوع فساد در فوتبال منحصر به امروز نیست و سال ها است که پاک منشی ذبح شده و این قصه را خرد و کلان و پیر و جوان مثل کف دستشان می شناسند.

اینکه فوتبال ما به ستون‌های ریاکاری و موج سواری استوار شده شکی نیست اما شگفتی ما از بی تفاوتی نسبت به این اوضاع مسموم و فضای غبارآلود است.

در واقع داستان پول های زیر میزی و هزینه بی حساب و کتاب برخی از تیم های متمول بسان سریال‌های تکراری تلویزیون شده و کسی نیست که از این ماجرا  بهت زده شود.

دلیل اصلی تداوم این اقدامات‌ چالش برانگیز مثل روز روشن است،  نتیجه گرایی به هر قیمت.

افراد سودجو در اینگونه مواقع مبادرت به حرکاتی می کنند که عقل جن هم به آن نمی رسد، در واقع دلال ها برای جذب بازیکن مورد نظر باشگاه به هر ترفندی متوسل می‌شوند تا هم رضایت مدیر عامل تیم را فراهم کنند و هم اینکه پول هنگفتی به جیب بزنند.

طبعا این عادت بد عواقب زیانباری در پی خواهد داشت و بعید نیست با گران شدن نرخ قارچ گونه فوتبالیست ها، بسیاری از تیم‌ها به بن بست برسند و...

ناگفته پیداست اگر استخدام بازیکن جنبه رسمی و قانونی داشته باشد هیچ فردی خرده نمی گیرد اما همه می دانیم که این پروسه بر سیستم غیر متعارف استوار است.

آیا این رویه تلخ از زهر هلاهل در لیگ برتر و حتی لیگ یک و فوتبال پایه ادامه می یابد یا اینکه بساط بی اخلاقی و شارلاتانیسم برچیده خواهد شد.؟!

دعا می کنیم اگر "دنیا را آب ببره اما مسوولان ذی ربط را خواب نبره"، هرچند که نیک می دانیم ککشان اصلا نمی گزد.

نویسنده: رضا میرزاییان