پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
اقدامات وزیر جدید صنعت و معدن

بررسی عملکرد تیم‌ های صنعتی با بودجه صنعتی

به جز باشگاه دسته یکی سایپا که البته با شکایت‌های اخیر درتلاش است به لیگ برتر بیاید، در لیگ برتر باشگاه‌های پیکان، گل‌گهر، سپاهان و مس در تیررس اقدامات وزیر جدید قرار دارند.

پیکان که هرچند زیرمجموعه شرکت خودرو ساز ایران‌خودرو است ولی با وجود متمول بودن این شرکت چندان برای تیم‌های خود ازجمله فوتبال هزینه نمی‌کند. با این‌حال سخت است فکر کنیم فصل قبل و در میانه‌های راه بازیکنی مثل رشید مظاهری که همه می‌دانیم در بستن قرارداد چه فاکتورهایی را ملاک قرار می‌دهد با مبلغی کم به این تیم رده یازدهمی بیاید.

پس در این باشگاه هم آن‌طور که می‌گویند شرایط بد نیست و اگر بخواهند می‌دانند کجا هزینه کنند و به چه کسی پول بدهد. حساب دو تیم گل‌گهر و مس اما فرق می‌کند. با نگاهی به تیم فوتبال گل‌گهر درمی‌یابیم که بازیکنانی این تیم، به‌جز آنها که قراردادشان هنوز ثبت نشده و فقط نفرات حاضر در این باشگاه 6 میلیون یورو و با احتساب قیمت روز یورو حدود 330 میلیارد تومان می‌ارزند.

این مبلغ به‌مراتب خوب و قابل‌توجه است و بی‌شک توقع مدیران بالادست و درصورت تغییر مدیران جدید مقامی بهتر از ششمی برای گل‌گهر خواهد بود.

مسی‌های رفسنجان هم شرایط مشابه ولی بهتری دارند. بازیکنان تحت قرارداد این باشگاه 4 میلیون و 700 هزار یورو ارزش دارند، یعنی چیزی حدود 260 میلیارد تومان که البته با توجه به اینکه در جایگاه پنجم قرار گرفتند عملکردشان رضایت‌بخش‌تر است.

این نشان می‌دهد که این دو باشگاه نیز فاکتورهای لازم برای عملکرد خوب و تاثیرگذار در لیگ را داشتند اما توان رقابت با تیم‌هایی چون سپاهان، استقلال و پرسپولیس را نداشتند. البته هزینه‌کرد تیم‌های دیگر قابل‌دفاع نیست و با انتشار اخیر قراردادها می‌بینیم که چه هزینه‌های گزاف و چه آپشن‌هایی خرج بازیکنانی شد که ارزش بسیار کمتر از این را هم نداشتند.

به این ترتیب با توجه به جایگاه متزلزل مدیران صنعتی و پاسخگویی که در ازای عملکردشان توقع می‌رود، بی‌شک می‌توانیم منتظر تغییرات مدیریتی که زمزمه‌هایش را هم می‌شنویم در مدیران باشگاه‌های صنعتی هم باشیم.

گزارش: نیلوفر مژدهی