جمعه بیست و یکم اردیبهشت ماه
نگرانی از شرایط ورزشکاران اعزامی به هانگژو؛

لزوم تدارک بهتر و نظارت دقیق تر!

حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در هانگژو قطعی شده است. واکاوی تدارکات تیم‌های اعزامی و ابهام در ماندن یا رفتن وزیر و محدودیت های مالی شرایط ‌سختی را ایجاد کرده است.

نزدیک به دو ماه تا مهمترین رقابت های قاره کهن فرصت داریم. برای حضور در این عرصه نیازمند طراحی بهتر و آمادگی بهتر بودیم.

متاسفانه فضای کنونی خیلی رضایت بخش نیست و فرصت‌های طلایی برای آمادگي ورزشکارانمان را از دست دادیم. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک که می بایست با همفکری و هم افزایی تمام توان خود را در جهت حمایت از فدراسیون‌ها و ورزشکاران رشته های اعزامی معطوف سازند، در اغلب موارد سد راه یکدیگر شدند.

مناقشه ایجاد شده در کشتی و فوتبال نمونه بارز این ناهماهنگی ها است. علیرضا دبیر بارها از فضای  کنونی گلایه داشته و به صراحت گفته با تیم و دوم و سوم در هانگژو حاضر خواهد شد. با توجه به حضور کشتی گیران روسیه و بلاروس قطعا کسب مدال طلای کاروان که در رده بندی مجموع محاسبه خواهد شد، تهدید جدی وجود دارد!

در کوراش،‌ وزنه برداری، تکواندو، تیراندازی، قایقرانی و دوچرخه سواری هم حضور روس‌ها تهدیدی برای مدال آوری ما، آن هم از جنس طلا است. در فوتبال ماه های متمادی به مجادله و مناقشه گذشت و فرصت سوزی شد. در دیگر رشته ها هم شرایط آنچنان روبراه و ایده آل نیست.

در رشته‌های تیمی از جمله بسکتبال، فوتبا ، هندبال، واترپلو شانس مدال طلا نداریم. در والیبال، ژاپنی ها دست نیافتنی هستند، مگر آنکه با تیم دوم خود در هانگژو حاضر شوند.

در کبدی آقایان و بانوان که دو بار مدال طلا داشتیم، باظهور و تحول مجدد هندی ها شرایط بسیار سختی داریم و... باید قبول کنیم شرایط ابهام آمیز در ماندن یا رفتن وزیر هم باعث بی‌ثباتی در نظام مدیریت ورزش شده و فدراسیون‌ها و ورزشکاران را با مشکل جدی تری مواجه کرده است.

همه وقوف کامل داریم که حساب چین و کره و ژاپن از دیگر کشورها جدا است و ما برای کسب مقام هفتمی یا هشتمی در رده بندی مدال باید با قزاق ها ، ازبکها ، هند ، تایوان کره شمالی  و تایلند و حتی اندونزی رقابت داشته باشیم.

بیست و یکمین نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک بعد از نشست ستاد عالی اخیرا برگزار شد.

گفته شد کمیته ملی المپیک  مبلغ ۸۱ میلیارد تومان به فدراسیون‌ها کمک مالی داشته است. وزارت ورزش هم قطعا حمایت‌هایی داشته است.

شهرداری تهران هم تفاهم نامه ای با فدراسیون وزنه برداری تهیه کرد و حمایت خوبی از ورزشکاران این رشته داشت. حتی انتظار این است  که دولت و مجلس کمک جداگانه ای از کاروان اعزامی داشته باشند و انگیزه ورزشکاران را بالا ببرند.

قهرمانی تیم جوانان والیبال ما در مسابقات جهانی که اخیرا به دست آمد، باعث ایجاد نشاط و شادی اهالی ورزش و مردم شد. پیام دلنشین‌ مقام ‌معظم رهبری و ریاست جمهوری در باره این افتخار بزرگ را باید مهم بشماریم و از فضای ورزش به نحو بهتری استفاده کنیم. برخی از رشته‌ها حتی در تهیه ادوات و ابزار اولیه مشکل دارند.

در نوشتار قبلی یاد آور شدم که حسین عسکری با دوچرخه از رده خارج شده و کلاه قرضی در مسابقات اخیر در تایلند مدال طلا گرفت.

در تیراندازی در تهیه ابزار اولیه و در وزنه برداری با تغذیه مناسب و مکمل های دارویی با تنگناهای جدی رو به رو هستیم. دوومیدانی شرایط خوبی ندارد در فرصت کوتاه باقی مانده باید این کاستی ها را رفع و رجوع کرد و امکاناتی فوری به آنها داد.

پاداش های اهدایی ۱۵، ۶ و ۳ هزار دلاری که ریالی برای مدال آوران طلا، نقره و برنز در نظر گرفته شده، بهتر بود از همان ابتدا ریالی اعلام‌ می شد.

در اینگونه تصمیمات حمایتی و انگیزشی نباید خود را گرفتار پایین و بالا شدن دلار کنیم و لازم است به پول ملی نگاه بهتری داشته باشیم.

نویسنده: احمد میرزاییان