پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

غفلت نهادهای نظارتی در برخورد بچه

جای خالی نهادهای نظارتی کجاست وقتی بچه‌ها در استقلال جولان می‌دهند.

جواد نکونام در یک مصاحبه مفصل با خبرنگاران بعد از تمرین استقلال از مشکلات این تیم گفت. از بچه‌ای نام آورد که دمار از روزگار استقلال در آورده است. شاید بهترین تعبیر همان جمله ای بود که نکونام در مورد او گفت: افرادی دوباره به باشگاه آمده‌اند که مثل اختاپوس عمل می‌کنند.

 استفاده از لفظ بچه برای این فرد و دوستانش و همین‌طور اظهاراتی نظیر اینکه وقتی دست این‌ها از باشگاه دور بود، استقلال توانست قهرمان شود. کد‌هایی بود که سرمربی استقلال برای شناسایی این فرد داد. حال سوالی که پیش می‌آید این است، چطور وقتی چنین اظهاراتی به این وضوح در مورد محمود بابایی معروف به بچه بیان می‌شود دستهای نظارتی اقدامی در جهت پاکسازی نمی‌کنند؟

اطلاعات در مورد بچه انقدر واضح است که رسانه‌ها در مورد اینکه «بچه» چه کسی است و چطور وارد باشگاه استقلال شده است نقدها نوشتند. به این ترتیب شناسایی این افرادی که عکس‌هایی هم از او در کنار تصمیم گیرندگان اخیر باشگاه استقلال منتشر شده می تواند به معنی تایید حضور او در حوالی باشگاه باشد.

این مهم که هر مدیر برای خود نزدیکانی دارد و آنها را کنار دست خود می‌نشاند انکار ناپذیر است اما اگر حضور این فرد به واقع در نتیجه‌گیری استقلال در طول سالیان گذشته دخیل باشد آیا برای مسئولین مهم نیست و یا دغدغه محسوب نمی شود؟

دیگر همه می‌دانیم بچه یا  افرادی مثل او در برهه‌های مختلف در باشگاه استقلال حضور داشتند و با عدم تخصص در خصوص فعالیت فوتبال اغلب به این باشگاه صدمه زدند. همین حالا از افتضاحاتی که در زمان مدیریت آجرلو در باشگاه استقلال رخ داد را به بچه‌ای در کنار او نسبت می‌دهند. به این ترتیب نه تنها محمود بابایی که بچه های زیادی همواره نزدیک باشگاه استقلال بودند که به این تیم و هوادارانش صدمات عمیقی زدند. در نتیجه این نهادهای نظارتی هستند که همواره شعار مبارزه با فساد و رانت می‌دهند، باید در چنین عرصه هایی خودی نشان دهند.

 در مورد بابایی و دیگر بچه های چسبیده به باشگاه اینطور به نظر می آید که باندی یا گروهی در حال مهندسی هستند. این موضوع که نه تنها از زبان نکونام، که در دوره های مختلف از دیگران از جمله قلعه‌نوعی در موردش شنیدیم این واقعیت را روشن می‌کند که وزارت ورزش و دیگر نهادهای مسئول به چنین مواردی که بوی دخالت می‌دهند اهمیتی نمی‌دهند و یا چشم خود را به مصلحت روی آن بستند. وگرنه در باشگاه بزرگ استقلال با آن عقبه پرافتخار چه جای امثال بچه هست و چه نیاز به حضور چنین افراد غیر متخصص است.

گزارش: نیلوفر مژدهی