چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
ناکامی شمشیر بازان در ایتالیا

تکرار افتخارات نیازمند مربیان بزرگ

رقابت های شمشیربازی جام جهانی ایتالیا در بخش انفرادی به پایان رسید و شمشیربازان ایران ناکام تر از همیشه به کار خود پایان دادند.

علی پاکدامن که پیش از این در رده هفتم جهان بود با سه پله سقوط به رده دهم جهان رفت. محمد رهبری و محمد فتوحی هم تنزل جایگاه داشتند.

علی پاکدامن در مرحله یک‌هشتم نهایی، محمد رهبری و محمد فتوحی در مرحله یک‌سی‌ودوم نهایی حذف شدند.

فرزاد باهر هم در جدول مقدماتی حذف شد. هرچند به نظر می رسد که فدراسیون شمشیربازی بیشترین تلاش خود را برای کسب مقام تیمی و سهمیه المپیک به کار برده است ولی باید هشیار بود و اجازه نداد این ورزش پرمدال سقوط کند.

از پیدایش شمشیربازی در ایران حدود 73 سال می گذرد، ورزشی که بازی های آسیایی تهران 16 مدال طلا گرفت و نام های ماندگاری مانند کیومرث طلوعی، علی بدر، اسفندیار زرنگار، پرویز الماسی، احمد اکبری، پیروز آدمیت، سرژیک، آسادوریان و خانم ها مهوش رضایی، گیتی محبان و... برتارک وزنه برداری آسیا درخشیدند.

در آن دوران شمشیربازان ایرانی تنه به تنه ورزشکاران بین المللی می ساییدند، بدون تردید نقش دو مربی ایتالیایی به نام های آندره و آییلو در مدرن ساختن شمشیر بازی ایران انکار ناپذیر بود و بعد از آن نیز دو مربی روسی رهآورهای خوبی را برای این ورزش داشتند.

هرچند که فدراسیون شمشیربازی همه ی تخم مرغ های این رشته را در سبد سابر چیده است ولی این نگاه تک بعدی باید تغییر کند و نیز باید به فکر مربیانی برای جانشینی پیمان فخری که به آمریکا رفته است و محمد عابدینی که در سوئد کار می کند باشیم.

عابدینی از افتخارات بزرگ شمشیربازی ایران در سطح جهان و المپیک بود و ساختن چنین قهرمانانی کار زیادی می برد و برنامه ریزی می خواهد.

نویسنده: ج - دوستدار