پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
گپ و گفت اختصاصی البرز ورزشی با پیشکسوت استقلال و پرسپولیس

شاه محمدی: نکونام اشتباه کرد

پیشکسوت فوتبال از وضعیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال می گوید و وی البته نگاهی متفاوت با سایرین در این زمینه دارد گفت و گوی البرز ورزشی را با جمشید شاه محمدی که سابقه بازی در تیم های استقلال و پرسپولیس را دارد که می خوانید.

*ابتدا باید شفاف سازی شود، آیا دو باشگاه پرسپولیس و استقلال خصوصی هستند یا دولتی؟

*باشگاهی که نمی تواند برای بازیکنانش آب معدنی تهیه کند، مشخص است که بین زمین و هوا (دولتی و خصوصی) معلق می ماند.

*آمدند مشکلات دو باشگاه را حل کنند به قول معروف زدند چشمش را هم کور کردند.

*نمی دانم تعیین سقف قرارداد چه صیغه است. سقف قرارداد خوب است اما این شکلی که آقایان بر آن تاکید دارند درست نیست.

*به جرات می گویم هیچ تیمی سقف قرارداد را رعایت نکرده است، قرارداد های پنهانی وجود دارد. توافق نهایی پشت پرده صورت می گیرد آنچه که به سازمان لیگ ارائه می شود واقعی نیست،صدای آن بعدها به گوش می رسد.

*در دنیا هم سقف قرارداد وجود دارد، اما پرداختی ها به صورت ماهانه بر اساس عملکردها صورت می گیرد. در اینجا بازیکن پولش را می گیرد ولی وقتی به عملکردش مراجعه می شود مشخص می شود که این آقا از 30 مسابقه مجموعا در ۵ بازی حضور داشته است.

*در مورد پرسپولیس باید گفت: آرامش در این تیم در قیاس با استقلال برقرار است. این به خاطر حفظ بازیکنان سال قبل است اما در استقلال همه چیز به هم ریخته به نظر می رسد.

*در کجای دنیا سراغ دارید باشگاهی طول یک فصل ۴ مدیر عامل عوض کرده باشد اما در استقلال این اتفاق افتاد تا ثبات تعریف خود را از دست بدهد. اتفاقی که در این باشگاه رقم خورده باید در کتاب گینس ثبت شود.

*این پیشکسوت فوتبال به حضور جواد نکونام در تیم استقلال اشاره کرد و گفت: نکونام چهره قابل قبولی است. بازیکن ملی بوده، اما برای در اختیار گرفتن سکان تیم استقلال دچار اشتباه شد. او عجله کرد و اکنون تاوان آن را پس می دهد.

نکونام باید قبل از آنکه به استقلال می رسید در چند تیم دیگر تجربه اندوزی می کرد، اما شتاب او برای خودش دردسر آفرین شد. اگر وی از تنها ماندن در استقلال سخن می گوید به دلیل اشتباه خودش است.

*در پرسپولیس شرایط اینگونه نیست. در پرسپولیس آرامش برقرار است.گل محمدی تجربه لازم را در اختیار دارد او سال ها در سایر تیم ها دیده شد تا به پرسپولیس راه یافت اکنون او در پرسپولیس تجربه سالیان گذشته را به کار گرفته تا پرسپولیس در آرامش گام بردارد.

*اگر پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات شتاب ندارد به خاطر دور اندیشی این تیم است، پرسپولیس در سالهای گذشته خوب بسته شد و اکنون فقط با چند خرید مجموعه تیمی اش را تکمیل کرد.

*باور کنید که درد فوتبال در دولتی بودن و یا خصوصی شدن نیست. مشکل فوتبال در رعایت سقف قرارداد نیست، مشکل فوتبال حضور دلال ها در فوتبال است که از درون در حال مکیدن خون فوتبال است.

*آن قدر که دلال ها در فوتبال در آمد دارند، خود فوتبالی ها در آمدی ندارند.

چرا باید یک دلال به تعداد ۵۰ بازیکن را در تمامی تیم ها مدیریت کند؟ چرا باید یک دلال در آن واحد دریک تیم ۱۰ بازیکن داشته باشد؟ درد فوتبال در این نکته است، متاسفانه برخی از دلال ها چراغ سبز مدیران باشگاه ها را در اختیار دارند. برای رسیدن به جاده سلامت به خصوصی و دولتی بودن باشگاه ها و تعیین سقف قرارداد برای بازیکنان کاری نداشته باشید. بازوی دلالیسم را قطع کنید که با آدرس و چراغ سبز وارد فوتبال شده اند.

*متاسفانه بحث دلالیسم در تمام ابعاد فوتبال ریشه دوانده است. در آکادمی های فوتبال واقعا شرایط از انفجار هم گذشته است.

*در لیگ ۲۳ که از چندی دیگر شروع خواهد شد، شانس پرسپولیس برای قهرمانی بیش از دیگران است، در این میان سپاهان و تراکتور تبریز می توانند رقبای جدی تلقی شوند.

گفت و گو: اکبر عزیزی